Paragraaf Lokale heffingen
Algemeen
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - AlgemeenDe paragraaf lokale heffingen bestaat uit de volgende onderdelen:
- Inkomsten uit lokale heffingen
- Beleid ten aanzien van lokale heffingen
- Kostendekkendheid
- Lokale lastendruk
- Kwijtscheldingsbeleid
We kiezen ervoor niet alle belastingen te heffen die van rechtswege geheven mogen worden. In de tabel hieronder geven we weer welke belastingen we wel en niet heffen.
In Nieuwkoop geheven belastingen |
Wel |
Niet |
|---|---|---|
Onroerende zaakbelastingen |
X |
|
Belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten |
X |
|
Afvalstoffenheffing |
X |
|
Rioolheffing |
X |
|
Forensenbelasting |
X |
|
Leges |
X |
|
Verblijfsbelasting |
X |
|
Precariobelasting |
X |
|
Baatbelasting |
X |
|
Niet-ingezetenen belasting |
X |
|
Parkeerbelasting |
X |
|
Hondenbelasting |
X |
|
Reclamebelasting |
X |
Inkomsten
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - InkomstenHet volgende overzicht geeft een totaalbeeld van de begrote opbrengsten belastingen en leges uit lokale heffingen in 2026, gespecificeerd per belastingsoort.
Omschrijving |
Geraamd 2026 (x € 1.000,--) |
% van het totaal |
|---|---|---|
OZB Eigenaren woningen: |
-6.692 |
31,6% |
OZB Eigenaren niet-woningen: |
-2.666 |
12,6% |
OZB Gebruikers niet-woningen: |
-1.817 |
8,6% |
RZB Roerende Zaakbelasting |
-27 |
0,1% |
Totaal OZB/RZB |
-11.202 |
52,9% |
Rioolheffing |
-3.156 |
14,9% |
Afvalstoffenheffing |
-4.321 |
20,4% |
Totaal overige woonlastennota |
-7.477 |
35,3% |
Verblijfsbelasting |
-102 |
0,5% |
Forensenbelasting |
-118 |
0,6% |
Totaal overige belastingen |
-220 |
1,0% |
Bouwleges |
-862 |
4,1% |
Wijziging bestemmingsplannen |
-62 |
0,3% |
Leges burgerzaken |
-396 |
1,9% |
Begraafplaatsrechten |
-266 |
1,3% |
Marktgelden en standplaatsvergoedingen |
-43 |
0,2% |
Leges kabels en leidingen |
-551 |
2,6% |
Leges overig |
-11 |
0,1% |
Vaarvergunningen |
-76 |
0,4% |
Totaal overige publiekrechtelijke heffingen |
-2.267 |
10,7% |
Totaal inkomsten |
-21.166 |
100,0% |
Beleid
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - BeleidAlgemeen
Uitgangspunten voor belastingen zijn:
- Belastingtarieven worden met niet meer dan het inflatiepercentage verhoogd.
- Belastingtarieven waar individuele producten en diensten tegenover staan zijn niet hoger dan kostendekkend.
Verblijfsbelasting
Het college verstrekte in het collegeprogramma 2022 – 2026 de opdracht om te onderzoeken of er andere inkomstenbronnen mogelijk zijn om een financieel gezonde gemeente te blijven. Na onderzoek is in dit licht door de gemeenteraad besloten om verblijfsbelasting te heffen vanaf 1 april 2025 over iedere overnachting tegen betaling door een niet-inwoner van onze gemeente. De verblijfsaanbieder is daarbij belastingplichtig. De intentie is om de opbrengst van deze heffing te gebruiken om voorzieningen op peil te houden die gerelateerd zijn aan de sector, zoals de continuïteit van Nieuwkoop Marketing, onderhoud van fiets- en wandelpaden, bewegwijzering etc. Het is echter geen baatbelasting, de gemeenteraad bepaalt in hoeverre de opbrengsten uit deze heffing terugvloeien naar de sector. Met de invoering van de verblijfsbelasting per 1 april 2025 verwachten wij een groot deel van de kosten die verband houden met toeristische en recreatieve doeleinden te dekken.
Onroerendezaakbelasting
De begroting van de onroerendezaakbelasting (OZB) gaat niet uit van een tarief, maar van een opbrengst. De uitwerking van de begrote opbrengst in een tarief volgt bij de jaarlijkse vaststelling van de belastingverordeningen en -tarieven. De gedachte hierachter is dat de totale OZB-opbrengst niet mag veranderen als gevolg van waardefluctuaties op de onroerendgoedmarkt (WOZ-waarde). Algemeen uitgangspunt is een jaarlijkse indexering van de OZB-opbrengst met het inflatiepercentage (voor 2026: 2,1%).
Roerende zaakbelasting
Wettelijk is bepaald dat de tarieven van de roerende zaakbelasting (RZB) gelijk moeten zijn aan die van de OZB. Voor de RZB tarieven geldt dan ook hetzelfde als voor de OZB tarieven.
Rioolheffing
Conform het algemene uitgangspunt stijgt de rioolheffing in 2026 met de inflatie (2,1%).
Bij de rioolheffing wordt uitgegaan van een voorlopig tarief. Dit voorlopige tarief is gebaseerd op de huidige inzichten in de kosten voor beheer en onderhoud van het riool. De definitieve hoogte kan nog afwijken, omdat de gemeenteraad binnenkort besluit over het nieuwe Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). In dit plan wordt vastgelegd welke werkzaamheden en investeringen de komende jaren nodig zijn voor de riolering, en dat kan invloed hebben op de uiteindelijke hoogte van de rioolheffing.
Afvalstoffenheffing
Conform het algemene uitgangspunt stijgt de afvalstoffenheffing in 2026 met de inflatie (2,1%).
Forensenbelasting
Conform het algemene uitgangspunt stijgt de forensenbelasting in 2026 met de inflatie (2,1%).
Leges
Algemeen uitgangspunt bij de leges is de jaarlijkse indexering met het inflatiepercentage (2,1%). Uitzonderingen hierop zijn leges die gebonden zijn aan wettelijke tarieven en leges waarvoor uitdrukkelijk voor een ander beleid is gekozen.
Kostendekkendheid
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - KostendekkendheidKostendekkendheid van de rioolheffing |
||
|---|---|---|
Nr. |
Omschrijving |
Begroting 2026 |
1 |
Kosten aanleg, onderhoud en beheer gemeentelijke riolering |
2.628 |
2 |
Toerekenbare BTW |
316 |
3 |
Kosten van overhead |
653 |
4 |
Toerekening rente |
120 |
5 |
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW) |
26 |
6 |
Totaal kosten |
3.743 |
7 |
Opbrengsten belastingen / leges |
-3.156 |
8 |
Overige opbrengsten |
-550 |
9 |
Totaal opbrengsten |
-3.706 |
10 |
Verschil |
37 |
11 |
Kostendekkendheid |
99% |
Kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing |
||
Nr. |
Omschrijving |
Begroting 2026 |
1 |
Kosten van inzameling en verwerking van afval |
3.739 |
2 |
Toerekenbare BTW |
525 |
3 |
Kosten van overhead |
327 |
4 |
Toerekening rente |
4 |
5 |
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW) |
49 |
6 |
Totaal kosten |
4.644 |
7 |
Opbrengsten belastingen / leges |
-4.321 |
8 |
Overige opbrengsten |
-310 |
9 |
Totaal opbrengsten |
-4.631 |
10 |
Verschil |
13 |
11 |
Kostendekkendheid |
100% |
Kostendekkendheid van de begraafrechten |
||
Nr. |
Omschrijving |
Begroting 2026 |
1 |
Kosten taakveld begravingen |
246 |
2 |
Kosten van overhead |
129 |
3 |
Toerekening rente |
0 |
4 |
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW) |
0 |
5 |
Totaal kosten |
375 |
6 |
Opbrengsten belastingen / leges |
-266 |
7 |
Overige opbrengsten |
0 |
8 |
Totaal opbrengsten |
-266 |
9 |
Verschil |
109 |
10 |
Kostendekkendheid |
71% |
Kostendekkendheid van de Leges onder Titel 1: persoons- en reisdocumenten en commerciële vergunningen |
||
Nr. |
Omschrijving |
Begroting 2026 |
1 |
Kosten van de dienstverlening gericht op: |
1.897 |
1.1. burgerlijke stand |
||
1.2. reisdocumenten |
||
1.3. rijbewijzen |
||
1.4. verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen |
||
1.5. verstrekkingen uit het Kiezersregister |
||
1.6. verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens |
||
1.7. bestuursstukken |
||
1.8. vastgoedinformatie |
||
1.9. overige publiekszaken |
||
1.10. gemeentearchief |
||
1.11. huisvestingswet |
||
1.12. leegstandwet |
||
1.13. gemeentegaranties |
||
1.14. marktstandplaatsen |
||
1.15. winkeltijdenwet |
||
1.16. kansspelen |
||
1.17. kinderopvang |
||
1.18. telecommunicatie, kabels en leidingen |
||
1.19. verkeer en vervoer |
||
1.20. diversen |
||
2 |
Kosten van overhead |
634 |
3 |
Toerekening rente |
0 |
4 |
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW) |
0 |
5 |
Totaal kosten |
2.531 |
6 |
Opbrengsten belastingen / leges |
-972 |
7 |
Overige opbrengsten |
-500 |
8 |
Totaal opbrengsten |
-1.472 |
9 |
Verschil |
1.059 |
10 |
Kostendekkendheid |
58% |
Kostendekkendheid van de Leges onder titel 2: omgevingsvergunningen |
||
Nr. |
Omschrijving |
Begroting 2026 |
1 |
Kosten taakvelden titel 2 |
1.109 |
2 |
Kosten van overhead |
650 |
3 |
Toerekening rente |
0 |
4 |
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW) |
0 |
5 |
Totaal kosten |
1.759 |
6 |
Opbrengsten belastingen / leges |
-862 |
7 |
Overige opbrengsten |
-21 |
8 |
Totaal opbrengsten |
-883 |
9 |
Verschil |
876 |
10 |
Kostendekkendheid |
50% |
Kostendekkendheid van de Leges onder titel 3: dienstverlening Europese richtlijnen en APV |
||
Nr. |
Omschrijving |
Begroting 2026 |
1 |
Kosten taakvelden titel 3: |
4 |
3.1 horeca 3.2 evenementen of markten |
||
3.3 prostitutiebedrijven |
||
3.4 smart-, head-, of growshops |
||
3.5 huisvestingwet 2014 |
||
3.6 leefmilieuverordening |
||
3.7 brandbeveiligingsverordening |
||
3.8 standplaatsen en gebruik van de (openbare) weg |
||
3.9 in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
||
3.10 diversen |
||
2 |
Kosten van overhead |
86 |
3 |
Toerekening rente |
0 |
4 |
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW) |
0 |
5 |
Totaal kosten |
90 |
6 |
Opbrengsten belastingen / leges |
-11 |
7 |
Overige opbrengsten |
0 |
8 |
Totaal opbrengsten |
-11 |
9 |
Verschil |
79 |
10 |
Kostendekkendheid |
12% |
Lokale lastendruk
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Lokale lastendrukAlgemeen
In de onderstaande tabel staat de ontwikkeling van de woonlasten voor een gemiddeld huishouden. Onder een gemiddeld huishouden verstaan wij het volgende:
de gemiddelde WOZ-waarde van een koopwoning stellen we op € 489.000 (bron: Atlas lokale lasten - COELO).
• een gemiddeld huishouden bestaat uit drie personen
2025 |
2026 |
|||||
|---|---|---|---|---|---|---|
OZB |
589 |
601 |
||||
Rioolheffing |
236 |
241 |
||||
Afvalstoffenheffing |
370 |
378 |
||||
Totale woonlasten |
1.195 |
1.220 |
||||
Wijzigingen t.o.v. 2025 |
2,1% |
|||||
Regionale vergelijking woonlastendruk |
||||||
In onderstaande tabel vergelijke we de woonlasten voor een gemiddeld huishouden in de gemeente Nieuwkoop met die van andere gemeenten in de Rijnstreek. |
||||||
Tarieven 2025 van Nieuwkoop en omliggende gemeenten |
||||||
Bedragen (x € 1.000,--) |
Percentage OZB |
Bedrag OZB |
Afvalstoffenheffing |
Rioolheffing |
Gemiddelde waarde koopwoning |
Totaal woonlasten |
Alphen a/d Rijn |
0,0856% |
399 |
330 |
302 |
466.000 |
1.031 |
Kaag en Braassem |
0,0892% |
496 |
374 |
322 |
556.000 |
1.191 |
Nieuwkoop |
0,1079% |
589 |
370 |
236 |
546.000 |
1.195 |
Bodegraven- Reeuwijk |
0,1242% |
660 |
406 |
368 |
532.000 |
1.434 |
Gemiddeld |
0,1017% |
536 |
370 |
307 |
525.000 |
1.213 |
Bron: Atlas lokale lasten - COELO |
||||||
Een gemiddeld huishouden bestaat uit drie personen. |
Ontwikkeling van woonlasten
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Ontwikkeling van woonlastenDe genoemde tarieven zijn een inschatting, de exacte tariefsverhoging berekenen we later dit jaar bij de vaststelling van de belastingverordeningen.
Kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - KwijtscheldingsbeleidIn de beleidsregels voor kwijtscheldingen van onze gemeente is onder andere geregeld dat:
- kwijtschelding van opgelegde heffingen kan worden verleend voor afvalstoffenheffing (regulier huishoudelijk afval) en rioolheffing;
- in afwijking van artikel 16, eerste lid, van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, het percentage voor de berekening van de kosten van bestaan wordt vastgesteld op 100 procent;
- kwijtschelding ook kan worden verleend aan natuurlijke personen die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefenen.
Verder is in de beleidsregels de mogelijkheid opgenomen voor automatische kwijtschelding. We laten de geautomatiseerde kwijtscheldingstoets uitvoeren door het Inlichtingenbureau, dat diverse bestanden met elkaar combineert. Met de toets is eenvoudig vast te stellen of iemands inkomen en vermogen zijn veranderd ten opzichte van het voorgaande jaar. Nemen we geen verandering waar, dan kunnen we direct opnieuw kwijtschelding verlenen. De inwoner hoeft dan niet zelf opnieuw kwijtschelding aan te vragen, vandaar de term 'automatische kwijtschelding'.
De uitvoering van het kwijtscheldingsbeleid is uitbesteed aan het SVHW en maakt onderdeel uit van de dienstverleningsovereenkomst (DVO). In de begroting 2026 houden we rekening met € 117.415.