Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
Algemeen
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - AlgemeenDeze paragraaf geeft aan hoe kapitaalgoederen in gemeentelijk eigendom worden beheerd. In de Financiële verordening 2023 ex. artikel 212 van de Gemeentewet staat in Artikel 21 dat het college de verplichte onderdelen op grond van artikel 12 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten opneemt bij de begroting en jaarstukken.
De beheervisie openbare ruimte vormt het beleidskader voor het beheer en het beoogde onderhoudsniveau van de openbare ruimte. Uitvoering van dit beleidskader moet leiden tot een bestendige situatie waarin deze kapitaalgoederen worden onderhouden volgens de vastgestelde functionaliteit en kwaliteitsniveau (schoon, heel en veilig), waarbij de totale kosten in beeld worden gebracht. Het beleidskader voor de kapitaalgoederen bevat per kapitaalgoed:
• De grootte van het areaal;
• Het besloten onderhoudsniveau;
• De huidige staat van onderhoud, zoals de technische beoordeling en schouw van de kwaliteit van het kapitaalgoed;
• De werkzaamheden die we voor de instandhouding van het kapitaalgoed moeten doen;
• Het scenario voor onderhoud van kapitaalgoederen;
• De kosten van de instandhouding van het kapitaalgoed, zoals klein en groot onderhoud en vervangingskosten.
Beleidskader
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - BeleidskaderDe openbare ruimte is het visitekaartje van onze gemeente. Het bepaalt mede of er sprake is van een aantrekkelijk woon-, werk- en leefklimaat. Voor bedrijven en inwoners is de kwaliteit van de buitenruimte een reden om zich wel of niet ergens te vestigen. De kwaliteit van de woonomgeving beïnvloedt, bewust of onbewust, zelfs het gedrag van mensen. Bovendien is bekend dat de economische waarde van de gemeente mede afhankelijk is van de kwaliteit en uitstraling van het openbaar gebied. Al met al voldoende redenen om goed voor onze openbare ruimte te zorgen. Een zorg waarbij veel partijen betrokken zijn en waarmee nogal wat geld gemoeid is. Een zorg die vraagt om afstemming, doelmatige besteding van middelen en een planmatige aanpak. De dashboards vanuit 'waar staat je gemeente' dienen als sturingsmiddel voor het planmatig onderhoud. Waar mogelijk zetten we in op een integrale wijkaanpak, waarin we actuele thema’s zoals klimaatadaptatie, energietransitie en duurzaamheid kunnen meenemen.
De beheerplannen zijn er op gericht om het vastgestelde onderhoudsniveau te houden. Dit is kwaliteitsniveau ‘sober en doelmatig‘, vergelijkbaar met niveau B volgens de CROW-richtlijnen. Bij winkelcentra en ouderencentra kwaliteitsniveau ‘goed‘, vergelijkbaar met niveau A. De onderhoudsmaatregelen zijn in hoofdlijnen gericht op veiligheid, toegankelijkheid en duurzame instandhouding. De beheerplannen worden op elkaar afgestemd, zodat beheer en onderhoud van de openbare ruimte zo veel mogelijk integraal gebeuren. Dit in het kader van het Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Hiermee beogen we doelmatigheid, efficiëntie en minimale overlast voor onze inwoners en gebruikers van de openbare ruimte.
Wat het kost
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - Wat het kostHet onderhoud van kapitaalgoederen wordt onderverdeeld in regulier onderhoud, groot onderhoud en rehabilitatie/reconstructie. De huidige bedragen in de begroting zijn gebaseerd op de nu vastgestelde plannen inclusief eventuele mutaties. Bij de actualisatie of bij het opstellen van nieuwe beleids- en beheerplannen worden de financiële kaders opnieuw vastgesteld. Zodoende stemmen we de activiteiten en de middelen op elkaar af om de kapitaalgoederen in de openbare ruimte duurzaam te onderhouden.
Regulier onderhoud
Regulier onderhoud zijn de werkzaamheden en maatregelen van kort cyclisch karakter, zoals het verhelpen van meldingen en schadeherstel. Goed, consequent uitgevoerd regulier onderhoud verlengt de levensduur van voorzieningen. Bovendien borgt het de veiligheid voor de gebruikers. De kosten dekken we uit de beheer- en onderhoudsbudgetten, die we jaarlijks in de begroting beschikbaar stellen.
Groot onderhoud
Onder groot onderhoud vallen de werkzaamheden die ervoor zorgen dat de kapitaalgoederen tijdens hun levensduur in goede staat blijven. De kosten voor deze werkzaamheden dekken we uit de verschillende voorzieningen. Deze voorziening voeden we jaarlijks met een dotatie uit de begroting, waarmee we pieken en dalen in de uitgaven egaliseren binnen die voorzieningen. Bij de actualisatie van de beheerplannen kan de omvang van de dotatie wijzigen.
Rehabilitaties/reconstructies
Rehabilitaties/reconstructies is het totaal van een kapitaalwerk aan het eind van de levensduur of het uitvoeren van maatregelen die de levensduur verlengen. Deze investeringen van maatschappelijk nut worden geactiveerd en in een aantal jaar afgeschreven. Het kapitaalwerk vervangen en herzien we, zodat dit voldoet aan de hedendaagse eisen en wensen. Op basis van het investeringsplan 2026 - 2029 hebben we de investeringsbedragen geraamd en de cumulatieve kapitaallasten berekend.
Wegen
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - Wegen
| Asfaltwegen | 698.000 m2 |
| Klinkerwegen | 874.0000 m2 |
| Cementbeton | 8.500 m2 |
| Half verharding | 5.800 m2 |
| Bermen (incl. bloemrijk in de wijk) | 1.000.000 m2 |
| Hondenbeleid | |
| Bebording/palen | 210 stuks |
| Straatmeubilair | |
| Prullenbakken | 374 stuks |
| Banken | 296 stuks |
| Picknicktafels | 65 stuks |
| Hekwerken | 14 km |
| Verkeer | |
| Verkeersborden | 4.100 stuks |
| Straatnaamborden | 1.020 stuks |
| Bewegwijzering | 545 stuks |
| Snelheidsdisplays | 23 stuks |
| Verkeerstellers | 3 stuks |
| Elektrische oplaadpalen (geen eigendom) waarvan; | 141 |
| Allego | 58 |
| ParknCharge | 43 |
| CityCharging | 36 |
| Ocharge | 4 |
Gewenst kwaliteitsniveau
Het beheerplan Wegen 2026 - 2030 is erop gericht de staat en de veiligheid van wegen op het vastgestelde onderhoudsniveau te behouden.
Voor onkruidbestrijding op verharding zorgen we voor een adequate, functionele aanpak, waarbij we onkruid cyclisch bestrijden met heet water. Dit draagt bij aan een duurzame instandhouding van het wegareaal.
De bermen maken onderdeel uit van de weg en kennen eveneens een onderhoudsregime. Het onderhoud van de bermen is gericht op de veiligheid van de weggebruikers. Daarnaast is het maaien van de bermen gericht op veiligheid en op het vergroten van de biodiversiteit door het maaisel af te ruimen. Hierdoor ‘verschraalt’ de bodem en kunnen bloemen en kruiden beter groeien en bloeien.
Maatschappelijke doelstellingen
Een kwalitatief goede infrastructuur draagt bij aan het welzijn, mobiliteit en veiligheid van inwoners. Een functionele en goed onderhouden infrastructuur is van groot economisch belang en draagt ertoe bij dat onze gemeente een aantrekkelijke plaats is om in te wonen, werken en recreëren.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Het kwaliteitsniveau wordt vastgesteld in het beheerplan Wegen 2026 – 2030 en sluit aan op de maatschappelijke doelstelling. Met de vaststelling van dit beheerplan actualiseerden we ook het budget dat jaarlijks nodig is om de wegen op het vastgestelde niveau te onderhouden. In de doorrekening van dit budget is extra rekening gehouden met beleidsuitgangspunten voor kwaliteit, geluidshinder en trillinghinder.
Beheerplan
De raad stelt het beheerplan Wegen 2026 - 2030 vast in november 2025. Bij het opstellen van dit beheerplan gaven we invulling aan het levenscyclus beheer en staken we de projectplanning in op het borgen van integraliteit tussen de beheerdisciplines. Ook gaven we invulling aan het verhelpen van de knelpunten die uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) 2020 - 2030 naar voren kwamen. De belangrijkste beleidsuitgangspunten uit het beheerplan zijn:
- De wegen beheren we op kwaliteitsniveau;
A: voor winkelgebieden en locaties met voorzieningen voor ouderen.
B: voor alle overige wegen. - Voor de beheerstrategie is er invulling gegeven door het levenscyclus beheer. Hierin is bepaald waar in de levenscyclus alle verhardingen zich bevinden. Ook is het toekomstig onderhoud geprojecteerd voor de komende 25 jaar. Hiermee wordt het uit te voeren onderhoud geoptimaliseerd en de voorziening verantwoord.
- Groot onderhoud en reconstructies plannen we zoveel mogelijk wijkgericht en integraal. Dit levert kansen op voor verschillende beheerdisciplines om elkaar te versterken in maatschappelijke uitdagingen, zoals klimaatadaptatie en duurzaamheid. Ook is de uitvoeringsplanning van het beheerplan integraal afgestemd met de waterschappen. Dit volgens de lijnen van het IBOR.
- Door de integrale afstemming tussen wegen en verkeer vergroten we de slagkracht van de aanpak van verkeersonveilige situaties. Daarnaast wordt het beleid doorgezet om de essentiële herkenbaarheidskenmerken van de snelheidsregimes te borgen binnen ons wegareaal. Het aantal grijze wegen waar niet geheel duidelijk is welk snelheidsregime van toepassing is, wordt hiermee verminderd. De wettelijke opgave om alle wegen binnen de bebouwde kom naar 30 km/u (GW030) te brengen is hierin leidend.
- We geven invulling aan duurzaamheid door bij projecten maatwerk te leveren op het gebied van klimaatadaptatie en circulariteit. In het beheerplan is budget opgenomen voor onderzoeken om dit maatwerk te kunnen leveren. Vanuit het 'Programma van eisen openbare ruimte' wordt aangestuurd op toepassing van duurzame en circulaire materialen.
- We toetsen alle ontwerpen van het groot onderhoud en de reconstructies op toegankelijkheid, waardoor dit onderwerp beter geborgd binnen de projecten.
- Door de energietransitie verlengen we de levensduur van wegen die volgens de cyclus aan hun einde zijn met extra onderhoud. Zo blijft het veilig voor de weggebruiker. De nutsbedrijven ronden eerst hun werkzaamheden af. Hierna worden de reconstructiewerkzaamheden ingepland en uitgevoerd.
De uitgangspunten voor het beheer van de bermen zijn opgenomen in het nieuwe beleids- en beheerplan Openbaar Groen 2026-2030.
Wat wij ervoor gaan doen
Het beheerplan Wegen is in 2025 geactualiseerd voor de periode van 2026-2030 en hierin is een uitvoeringsparagraaf opgenomen. Hierin staat een overzicht van de projecten die binnen de betreffende planperiode worden uitgevoerd.
Onderstaand een overzicht van de actuele projecten voor 2026. Er wordt onderscheid gemaakt in de voorbereiding en de uitvoering van projecten. Vaak vindt dit door onder ander de complexiteit, nutspartijen en participatie niet plaats in hetzelfde begrotingsjaar.
Onderstaand groot- en planmatig klein onderhoud zijn gepland in 2026:
• Parkpaden Argonnepark
Reconstructies gepland in 2026:
• Dijkversterking Nieuwveens Jaagpad - Ruigekade
• Dijkversterking Noordeinde Zevenhoven
• Dijkversterking Hogendijk Nieuwveen
• Zuideinde Nieuwkoop
• Rietlanden Noord
• Leeuwerikstraat
• ’t Achterom
• Zouthuissluizermolenpad
• Simon van Capelweg
• Ursulapad
Groot onderhoud in 2026:
• Jonge Zevenhovenseweg
• Voorweg (trottoirs)
• Achterweg
• Churchilllaan
• Simon van Capelweg
• Noordenseweg BUBEKO
Financiële ontwikkeling
Algemene opmerking: de opbrengsten uit vergunningen en/of instemmingsbesluiten vanuit kabels en leidingen worden bij het afsluiten van de jaarrekening naar de voorziening wegen geboekt ter compensatie van de gemaakte onderhoudskosten.
Voorziening toereikend: ja
Wat het kost
Bedragen x € 1.000
Wegen |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|
Regulier onderhoud |
361 |
361 |
361 |
361 |
||
Groot onderhoud/ rehabilitaties |
1857 |
2086 |
880 |
778 |
||
Vervangingsinvesteringen |
1318 |
2714 |
2930 |
2930 |
||
Kapitaalslasten |
394 |
454 |
454 |
454 |
||
Openbare verlichting
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - Openbare verlichting| Masten | 6.368 stuks |
| Armaturen | 6.462 stuks |
Gewenst kwaliteitsniveau
Het beleid voor en daarmee het gewenste kwaliteitsniveau van de Openbare Verlichting (OV) is vastgelegd in het nieuwe beleids- en beheerplan Openbare Verlichting 2025 – 2029, die de raad op 17 oktober 2024 vaststelde. De milieudoelstellingen zijn vastgelegd in het Energieakkoord Holland Rijnland. De belangrijkste beleidsuitgangspunten voor de instandhouding van het OV zijn: duurzaam en doelmatig verlichten en de installatiekwaliteit goed op peil te houden.
In de kadernota 2024 is besloten om de hele gemeente te voorzien van LED-verlichting. Door het volledige areaal om te zetten naar LED besparen we jaarlijks op energie- en onderhoudskosten. Ook is besloten om te gaan werken met een telemanagementsysteem. Hierdoor dalen de energiekosten nog meer. In 2025 startten we met de vervanging en ombouw van de openbare verlichting.
Maatschappelijke doelstellingen
Functionele en goed onderhouden openbare verlichting draagt bij aan de uitstraling van de openbare ruimte en de sociale veiligheid. We verlichten waar nodig en zeker niet overal. In het buitengebied is het naast de veiligheid ook van belang dat we de flora en fauna zo min mogelijk verstoren vanwege lichtvervuiling en lichthinder.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Bij het actualiseren van het beheerplan wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld waarbij het areaal inzichtelijk wordt gemaakt. In 2025 en 2026 vervangen we de conventionele verlichting door duurzamere LED-verlichting en waar mogelijk voorzien we de bestaande LED armaturen van smart lighting. Op deze manier is het areaal straks compleet LED, waardoor we (nog meer) op energie besparen, onze CO2-uitstoot beperken en bijdragen aan de milieudoelstellingen.
Beheerplan
Het huidige beleid- en beheerplan Openbare Verlichting 2025 – 2029 stelde de raad op 17 oktober 2024 vast, voor een periode van vijf jaar. De belangrijkste beleidsuitgangspunten zijn:
- Bij vervangingen worden energie-efficiënte LED-armaturen toegepast met een lichtkleur die de sociale- of verkeersveiligheid verbeteren. In de nachtelijke uren worden deze gedimd;
- Na 2026 hebben we alle lichtmasten vervangen door ledverlichting en zijn ze in technisch goede staat;
- We plannen de vervangingen van masten en armaturen in de toekomst op basis van de technische levensduur;
- Wij passen bij vervanging of nieuwbouw het verlichtingsniveau toe dat minimaal is benodigd volgens de NPR13201-1 richtlijn;
- We verlichten in het buitengebied alleen daar waar nodig is vanuit (verkeers)veiligheid. Waar mogelijk saneren we openbare verlichting bij vervanging om de flora en fauna te ontzien.
Voor openbare verlichting is er geen voorziening.
Wat het kost
Bedragen x € 1.000
Openbare verlichting |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Regulier onderhoud |
48 |
48 |
48 |
48 |
Groot onderhoud |
nvt |
nvt |
nvt |
nvt |
Vervangingsinvesteringen |
2.333 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalslasten |
61 |
316 |
316 |
316 |
Civiele kunstwerken
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - Civiele kunstwerken
| Grotere kunstwerken | 84 stuks |
| Schutsluis (werkend) | 1 stuks |
| Keerwand (oude schutsluis) | 1 stuks |
| Tunnels/Aquaduct | 2/1 stuks |
| Elektrisch/mechanisch beweegbare bruggen | 4/7 stuks |
| Fiets- , voetgangersbruggen en betonduikers > 1mtr. | 130 stuks |
Gewenst kwaliteitsniveau
Het beleid voor en daarmee het gewenste kwaliteitsniveau van de civiele kunstwerken staat beschreven en is vastgelegd in het beleids- en beheerplan Civiele kunstwerken 2026 – 2030 (CKW). Het beheerplan CKW is erop gericht de staat van civiele kunstwerken op het vastgesteld onderhoudsniveau te houden. De onderhoudsmaatregelen zijn in hoofdlijnen gericht op veiligheid en duurzame instandhouding. De maatregelen die voortkomen uit de diverse inspecties bepalen we op basis van dit kwaliteitsniveau. Dit is noodzakelijk om de functionaliteit, toegankelijkheid en veiligheid te garanderen.
Maatschappelijke doelstellingen
Kunstwerken zijn een essentieel onderdeel van de infrastructuur. Een kwalitatief goede infrastructuur draagt bij aan het welzijn, mobiliteit en de veiligheid van inwoners, bedrijven en bezoekers. Een functionele en goed onderhouden infrastructuur is van groot belang en draagt ertoe bij dat onze gemeente een aantrekkelijke plaats is om in te wonen, werken en recreëren.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Bij het actualiseren van het beheerplan hebben we de wettelijk benodigde inspecties uitgevoerd, ook voor beweegbare bruggen. Naar aanleiding van de resultaten zijn de benodigde maatregelen geprioriteerd en in het beheerplan opgenomen.
Beheerplan
De raad stelde op 25 september 2025 het huidige beleids-en beheerplan Civiele Kunstwerken 2026 - 2030 vast. Het belangrijkste beleidsuitgangspunt uit het beheerplan is het voldoen aan de wettelijke verplichtingen op het gebied van veiligheid, zodat we de civiele kunstwerken in de gemeente duurzaam in stand kunnen houden. Het beheerplan geeft hiervoor de volgende mogelijkheden:
- een inventarisatie van de civiele kunstwerken en de kwaliteit ervan op basis van inspecties;
- een beheerstrategie;
- een overzicht van de te nemen maatregelen;
- een overzicht van de kosten.
Wat wij ervoor gaan doen
Op basis van een aantal technische inspecties van alle kunstwerken (houten, stalen, betonnen en elektrisch/mechanische bruggen en duikers) hebben we het beheerplan geactualiseerd met een bijbehorend meerjarig onderhoudsplan. De werkzaamheden die hieruit voortkomen zijn opgenomen in het uitvoeringsplan 2026 - 2030.
Voor 2026 staat de vervanging van de volgende bruggen op de planning:
- Vervangen bruggen in het wandelgebied Nieuwkoop dorp
- Vervangen twee draaibruggen Hogedijk/Zuideinde
- Vervangen brug Korteraarseweg
- Vervangen brug Slikhaak
- Vervangen brug Karhaak
- Vervangen brug Geitenkamp
- Vervangen brug Veenderij
- Vervangen brug Zuideinde (25)
- Vervangen brug Aambeeld
- Vervangen brug Simon van Capelweg
- Vervangen brug Liemeer
- Vervangen brug Zouthuissluizermolenpad
- Vervangen brug Teylersplein
- Vervangen brug Beverlanderhof
- Vervangen aandrijving/remmingswerk bij de Grote brug
Voorziening toereikend: Ja
Wat het kost
Bedragen x € 1.000
Civiele Kunstwerken |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Regulier onderhoud |
55 |
55 |
55 |
55 |
Groot onderhoud |
324 |
47 |
62 |
247 |
Vervangingsinvesteringen |
1.414 |
141 |
401 |
473 |
Kapitaalslasten |
40 |
67 |
70 |
78 |
Speelvoorzieningen
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - Speelvoorzieningen| Speelplekken | 127 stuks |
| Aantal speel- en sporttoestellen | 537 stuks |
| Skate voorzieningen | 4 stuks |
| BMX parcours | 1 stuks |
| Trapveldjes (voetbal) | 24 stuks |
| Basketbal veldjes | 11 stuks |
| Jeu de Boules banen | 8 stuks |
| Sport & Beweegplekken | 12 stuks |
| Tafeltennistafels | 9 stuks |
Gewenst kwaliteitsniveau
Als gemeente vinden wij buitenspelen voor alle kinderen heel belangrijk. We willen een gezonde en actieve leefstijl stimuleren bij onze kleine en grote inwoners, in een veilige en aangename omgeving met voorzieningen die uitdagend en toegankelijk zijn voor iedereen. We houden hierbij rekening met kinderen die een beperking hebben. Het beleid- en beheerplan Spelen 2026-2030 heet dan ook ‘Een leven lang spelen en bewegen’. Dit doen we door de buitenruimte veilig, toegankelijk en uitnodigend in te richten. De speelplaatsen onderhouden we op het niveau A conform de CROW norm. Een onderhoudsniveau dat boven basisniveau ligt, betekent onder andere dat speelvoorzieningen er comfortabel en schoon uitzien en dat de technische kwaliteit in orde is.
Bij de uitvoering van beheermaatregelen volgen we een aantal uitgangspunten;
- De speelplaatsen zijn schoon, heel en veilig;
- De speelplaatsen zijn aantrekkelijk en uitdagend;
- Waar mogelijk passen we meer groen toe op en rond de speelplaatsen;
- Inwoners denken, ontwerpen en beslissen mee als het gaat om hun eigen woonomgeving;
- We staan open voor inwonersinitiatieven;
- Waar mogelijk combineren we spelen en bewegen vanuit het vitaliteitsbeleid;
Maatschappelijke doelstellingen
De ambitie: een leven lang spelen en bewegen. Kinderen en jong volwassenen spelen en bewegen veel minder buiten dan voorheen, terwijl het van groot belang is voor de ontwikkeling en gezondheid. Mensen die actief zijn, hebben minder kans op overgewicht en bewegen bevordert de lichaamsmotoriek en daarmee de gezondheid.
We maken in de openbare ruimte voorzieningen die uitnodigen tot actief bewegen voor iedereen. Bijvoorbeeld uitdagende speel- en beweegplekken voor alle leeftijden en ook voor kinderen met een beperking als daarom gevraagd wordt. In het (door)ontwikkelen van onze omgeving zorgen wij voor voldoende aandacht voor het aspect van gezondheid en aanzetten tot een actieve leefstijl, spelen, sporten en bewegen. Hier komen speelbeleid, gezondheidsbeleid en de sportvisie samen.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
In nieuwe woonwijken en op bestaande speellocaties binnen onze gemeente realiseren we speelvoorzieningen waar kinderen avontuurlijk kunnen spelen en die kinderen uitnodigen om buiten te spelen. Dit doen we in overleg met de omgeving. Ook (jong)volwassen dagen we uit om te bewegen in de openbare ruimte. Om kinderen meer te motiveren tot buitenspelen, kunnen kinderen meebeslissen over nieuwe speelvoorzieningen in hun buurt.
Beheerplan
Het beheerplan Spelen 2026 - 2030 stelde de raad op 5 juni 2025 vast. Vanuit het groenbeheerplan, gezondheidsbeleid, sportvisie en omgevingsvisie zijn er ook raakvlakken met spelen en bewegen. Onze ambitie is om de raakvlakken zoveel mogelijk te combineren bij beheer en renovatie van speelplaatsen. De speerpunten zijn:
- Meer groen op de speelplekken (klimaatadaptatie, verkoeling en biodiversiteit verbeteren);
- Actief spelen stimuleren en waar mogelijk een combinatie maken tussen spelen en bewegen (gezondheid, bewegen voor alle leeftijden);
- Toegankelijk voor iedereen (ook voor kinderen met een beperking als daar behoefte aan is).
Wat wij ervoor gaan doen
We gaan op een aantal locaties extra voorzieningen realiseren om het bewegen voor alle leeftijden te stimuleren. Deze locaties krijgen een opwaardering die ervoor zorgt dat ze een mooie wijkfunctie kunnen vervullen. Ook realiseren we nog twee schoolpleinen bij Integraal Kindcentra’s (IKC’s). Deze schoolpleinen worden onderdeel van de openbare ruimte en zorgen voor een uitbreiding van het areaal, net als de nieuwbouwprojecten die nog worden uitgevoerd.
Nieuwe aanleg:
- Nieuwveen, IKC het Veen (2027-2028)
- Woerdense Verlaat, IKC de Sluis (2026)
- Nieuwkoop, Lindelaan
- Nieuwkoop, Buytewech-Noord
- Noorden, Noordse buurtbos
- Noordeinde, de Dobbe
Renovatie speelplaatsen:
- Nieuwkoop, Maarten Freeke Wije
- Nieuwveen, WP Speelmanweg
- Ter Aar, Albrechtshof
- Woerdense Verlaat, Leeuwerikstraat
- Zevenhoven, Hertog Albrechtstraat
- Zevenhoven, Witte kwikstaart
- Langeraar, van Wassenaarplein
- Nieuwkoop. Halve roe
- Nieuwkoop, de Brak
- Nieuwkoop, Joris Zudde
Voorziening toereikend: Ja
Wat het kost
Bedragen x € 1.000
Speelvoorziening |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Regulier onderhoud |
84 |
84 |
84 |
84 |
Groot onderhoud |
159 |
205 |
182 |
252 |
Vervangingsinvesteringen |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalslasten |
nvt |
nvt |
nvt |
nvt |
Waterpartijen
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - Waterpartijen| Watergangen (schonen/baggeren) | 125 km |
| Beschoeiingen | 60 km |
| Baggerdepot | 1 stuks |
| Waterregulerende werken | 32 stuks |
| Fonteinen | 4 stuks |
Gewenst kwaliteitsniveau
Het beheerplan Waterpartijen 2025-2029 is erop gericht om te voldoen aan de plicht om de waterpartijen met de bijbehorende waterbouwkundige werken te onderhouden op het door de waterschappen vastgestelde niveau, zoals is voorgeschreven in de Keur van de waterschappen.
Maatschappelijke doelstellingen
Bij renovatie van beschoeiingen en baggeren van watergangen spelen we in op de klimaatveranderingen. Daar waar mogelijk leggen we natuurvriendelijke oevers aan om water te kunnen bufferen bij hevige regenval en de biodiversiteit te vergroten.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Elk jaar vervangen we een deel van de bestaande oeverbeschermingen en waterregulerende maatregelen en baggeren we een deel van de watergangen met een vaste cyclus van tien jaar.
Beheerplan
Het beleids- en beheerplan Waterpartijen 2025 - 2029 stelde de raad op 31 januari 2025 vast.
Wat wij ervoor gaan doen
De werkzaamheden worden volgens het beheerplan uitgevoerd. Voor 2026 staat er een baggercluster op de planning, volgens het vastgestelde beheerplan. In 2026 vervangen we geen stuwen, deze zijn allemaal op orde. Op verschillende locaties vervangen we de bestaande oeverbescherming.
Voorziening toereikend: ja
Wat het kost
Bedragen x € 1.000
Waterpartijen |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Regulier onderhoud |
224 |
224 |
224 |
224 |
Groot onderhoud |
375 |
322 |
208 |
473 |
Vervangingsinvesteringen |
300 |
210 |
210 |
210 |
Kapitaalslasten |
36 |
46 |
50 |
50 |
Nautisch - en vaarwegbeheer
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - Nautisch - en vaarwegbeheer| Vaarvergunningen verleend plassengebied Nieuwkoop | 3.633 stuks |
| Behoud vaardiepte watergangen (controleren, baggeren) | 43.000 m2 |
| Borden vaarregels en route | 120 stuks |
| Borden elektro- en kanoroutes | 97 stuks |
| Voorzieningen bij bruggen, bescherming/aanleggen | 7 stuks |
| Loswallen | 3 stuks |
| Betonning | 14 stuks |
| Bakens | 3 stuks |
| Vuilwaterstation | 1 stuks |
Voor alle voorzieningen voor nautisch beheer en vaarwegbeheer staan de bruikbaarheid en veiligheid voorop. Dit staat gelijk aan de CROW kwaliteitsindeling B, sober en doelmatig. De onderhoudsmaatregelen zijn in hoofdlijnen gericht op veiligheid en duurzame instandhouding. Door de natuurlijke omgeving is enige vorm van beschadiging en verval niet te voorkomen. Dit mag geen belemmering opleveren voor het gebruik van de voorziening.
Maatschappelijke doelstellingen
Nautisch en vaarwegbeheer zorgt voor een kwalitatief goede infrastructuur op het water, wat bijdraagt aan het welzijn en de veiligheid van de gebruikers.
Als gebruikers het vaarwater in Nieuwkoop als prettig en veilig ervaren, dan draagt dit bij aan een verdere recreatieve ontwikkeling van het gebied. Daarom zullen de voorzieningen adequaat worden vervangen of aangepast. Een ander belangrijk onderdeel van het nautisch en vaarwegbeheer, is het op diepte houden van de aangewezen vaarwegen. De vaarwegen zijn vastgelegd in de Vaarwegverordening Nieuwkoop 2020.
Beheerplan
De gemeenteraad heeft het (samengevoegde) beheerplan Recreatieve voorzieningen en vaarwegen 2022-2026 op 15 december 2022 vastgesteld. Het beleids- en beheerplan wordt in 2026 geactualiseerd en ter vaststelling aangeboden aan de raad.
Wat wij ervoor gaan doen
Komende beheerperiode wordt de sleuf van Kemp gebaggerd. De andere vaarwegen (volgens vaarwegenverordening) zijn gepeild en worden (waar nodig) gebaggerd. Een aantal bewegwijzeringsborden moeten worden vervangen.
Voorziening toereikend: ja
Wat het kost
Bedragen x € 1.000
Nautisch- en vaarwegbeheer |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Regulier onderhoud |
60 |
60 |
60 |
60 |
Groot onderhoud |
15 |
10 |
0 |
46 |
Vervangingsinvesteringen |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalslasten |
1 |
1 |
1 |
1 |
Riolering
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - Riolering| Vrijverval riolen | 183 km |
| Persleiding gemalen | 33 km |
| Drukriolering buitengebied | 80 km |
| Bergbezinkvoorzieningen | 5 stuks |
| Rioolpompen (minigemalen) | 829 stuks |
| Riool hoofdgemalen | 63 stuks |
| Straat/trottoirkolken | 9.350 stuks |
Gewenst kwaliteitsniveau
Voorzieningen voor inzameling (riolering), transport en zuivering vormen samen het afvalwatersysteem. Volgens de Omgevingswet hebben wij de inzamelings- en transporttaak en heeft het waterschap de zuiveringstaak. De wettelijke basis is nu gericht op de zorgplicht voor afval-, hemel- en grondwater. In het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2026 - 2030 staat hoe wij omgaan met onze drie zorgplichten. Riolering moet optimaal en naar geldende wet- en regelgeving functioneren. We doen dit zo kostenefficiënt mogelijk.
Maatschappelijke doelstellingen
Rioleringszorg draagt bij aan de volksgezondheid en het milieu, en voorkomt financiële en maatschappelijke schade door wateroverlast of wateronderlast in bebouwd gebied.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Het GRP beoogt een duurzame invulling van de rioleringszorg. Het geeft inzicht in de maatregelen die nodig zijn om het rioolstelsel op korte en langere termijn in stand te houden en in de kosten hiervan.
De hoofdlijnen uit het GRP zijn:
- Zorgen voor inzameling van het binnen gemeentelijk gebied geproduceerd afvalwater;
- Zorgen voor doelmatige inzameling en verwerking van afvloeiend hemelwater (voor zover niet verzorgd door particulieren);
- Beperken van structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand (te hoog, maar ook te laag) voor de aan de grond gegeven bestemming in het openbaar gebied;
- Zorgen voor het transport van het ingezamelde water naar een geschikt lozingspunt;
- Goed gebruik van de riolering;
- Zorgen voor het klimaatadaptief maken van de riolering in samenhang met de inrichting van de openbare ruimte om waterover- en onderlast te beperken of te voorkomen.
De uitvoering van het GRP proberen we zoveel mogelijk te combineren met werkzaamheden uit andere beheerplannen, zoals Wegen en Openbaar Groen. Met die integrale aanpak realiseren we maatschappelijke meerwaarde.
Beheerplan
Het Gemeentelijk Rioleringsplan 2026 - 2030 is in november 2025 vastgesteld door de gemeenteraad.
Wat wij ervoor gaan doen
In de periode 2026-2029 zijn de volgende onderzoeken, werkzaamheden en projecten gepland:
- Deelname en uitvoering geven aan de landelijke organisatie “Operatie Steenbreek”
- Planmatig onderhoud (o.a. kolkenreinigen, hoofdgemalen reinigen, inspecties)
- Samenwerking subregio Groene Hart
- Vergroten inzicht hydraulisch functioneren van het rioolstelsel (inmeten van riolering en hoofdgemalen)
- Onderzoek HWA riool bedrijventerrein Bovenland + aanleg extra regenwaterriool Hertog van Beijerenstraat.
- Vervangen/renoveren vrijvervalriool Hoogerheijdestraat en omgeving in Ter Aar, Lindelaan Nieuwkoop, De Dobbe en Schoolstraat in Noordeinde.
- Uitvoeren hemelwaterbeleid
- Vervangen persriool Nieuwveens Jaagpad
- Aanleg HWA (hemelwaterriool) riool Hoogerheijdestraat en omgeving
- Aanleg HWA riool Noordeinde en Dorpsstraat Zevenhoven
- Vervangen duiker Achttienkavels
- Vervangen/renoveren riool omgeving P. van Schravendijkstraat in Ter Aar
- Renovatie hoofdgemalen o.a. Nieuwveens Jaagpad en Hertog van Beijerenstraat
- Renovatie drukriolering o.a. Uitweg en deel Nieuwveens Jaagpad
- Verbeteren HWA afvoer wijk Rietlanden Nieuwkoop
- Inventarisatie en onderzoek van de duikerconstructies
Voorziening toereikend: Ja
Wat het kost
Bedragen x € 1.000
Riolering |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Regulier onderhoud |
529 |
529 |
529 |
529 |
Groot onderhoud |
nvt |
nvt |
nvt |
nvt |
Vervangingsinvesteringen |
2.186 |
2.345 |
2.640 |
1.902 |
Kapitaalslasten |
924 |
918 |
961 |
961 |
Recreatieve voorzieningen
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - Recreatieve voorzieningen| Knooppuntenroute wandelen | 1 stuk |
| Knooppuntenroute fietsen | 1 stuk |
| Knooppuntenroute varen | 1 stuk |
| Vrije aanlegplaatsen plassengebied Nieuwkoop | 6 stuks |
| Toiletten vrije aanlegplaatsen | 4 stuks |
| Drijvend toilet | 2 stuks |
| Zwemstrand (strand Zomer) | 1 stuk |
| Pomp t.b.v. waterkwaliteit zwemlocatie | 1 stuk |
| Buitendouche zwemlocatie | 1 stuk |
| Aanleghaven (Meijehaven) | 1 stuk |
| Trailerhelling (Langeraar) | 1 stuk |
| Recreatie eiland Langeraar (Papeneiland) | 1 stuk |
| Zelfreinigend toilet Langeraar | 1 stuk |
| Aanleg-/vissteigers | 40 stuks |
| Watertappunten | 7 stuks |
| Laadpaal elektrische sloepen | 2 stuks |
Gewenst kwaliteitsniveau
Voor alle voorzieningen voor recreatieve voorzieningen staat de bruikbaarheid en veiligheid voorop.
Maatschappelijke doelstellingen
Kwalitatief goed onderhouden recreatieve voorzieningen, die aansluiten bij de behoeften van zowel onze inwoners als de gewenste bezoekers van onze gemeente. Een pakket van voorzieningen dat aansluit bij de belangrijkste recreatieve speerpunten van Nieuwkoop: fietsen, wandelen en varen. Daarnaast zijn er recreatieve voorzieningen die ook bijdragen aan de leefbaarheid van kernen, zoals zwemlocaties.
Beheerplan
De raad stelde het (samengevoegde) beheerplan Recreatieve voorzieningen en vaarwegen 2022-2026 op 15 december 2022 vast. Het beleids- en beheerplan wordt in 2026 geactualiseerd en ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad.
Wat wij ervoor gaan doen
Het doel is om samen met Natuurmonumenten in de komende beheerperiode de beschoeiing van de vrije aanlegplaatsen Schepengaten en Machinesloot te vervangen. Ook worden de kanorustplaatsen vervangen. Daarnaast zijn we in gesprek met de provincie Zuid-Holland voor het realiseren van een derde drijvend toilet met subsidie vanuit de provincie. In samenwerking met belangengroep Nieuwkoopse Plassen (GPN) en de het hoogheemraadschap van Rijnland organiseren we de aanlegplaatsen aan de Voorwetering en Simon van Capelweg.
Voorziening toereikend: Ja
Wat het kost
Bedragen x € 1.000
Recreatieve voorzieningen |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Regulier onderhoud |
158 |
158 |
158 |
158 |
Groot onderhoud |
0 |
12 |
0 |
0 |
Vervangingsinvesteringen |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalslasten |
13 |
13 |
13 |
13 |
Gebouwen
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - Gebouwen| Gemeentehuis | 2 stuks |
| Sporthal | 3 stuks |
| Zwembad | 1 stuk |
| Brandweerkazernes | 3 stuks |
| Kinderopvang/scholen | 7 stuks |
| Overige openbare gebouwen | 20 stuks |
| Overig niet openbare gebouwen | 7 stuks |
| Overige objecten | 11 stuks |
Gewenst kwaliteitsniveau
Het standaard uitgangspunt voor de kwaliteit van het onderhoud is het duurzaam in stand houden van de gebouwen. Vrij vertaald verstaan we hieronder dat een pand de ‘normale veroudering en slijtage’ mag vertonen en dat defecte bouwkundige- en installatietechnische onderdelen door eenzelfde kwaliteitsniveau worden vervangen als nu aanwezig is.
Maatschappelijke doelstellingen
- Kwalitatief goede sportcomplexen dragen bij aan het welzijn en de gezondheid van inwoners;
- Kwalitatief goede monumenten, musea, kinderopvang- en verenigingsgebouwen dragen ertoe bij dat onze gemeente een aantrekkelijke plaats is om in te wonen en recreëren;
- Kwalitatief goede huisvesting voor de brandweer draagt ertoe bij dat onze gemeente een veilige plaats is om te wonen;
- Kwalitatief goede gebouwen voor de eigen organisatie dragen ertoe bij dat de eigen medewerkers en het bestuur op een goede manier hun taken kunnen uitvoeren en dat onze gemeente een aantrekkelijke plaats is om te werken.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
De vastgestelde kwaliteitsniveaus in het beheerplan Gebouwen 2025 - 2034 sluiten aan op de maatschappelijke doelstellingen. Het budget dat jaarlijks beschikbaar is om de gebouwen op het vastgestelde niveau te onderhouden is toereikend. Er zijn geen achterstanden in onderhoud, behalve op onderdelen die wachten op een beslissing of en wanneer kan worden overgegaan op verduurzaming. Voor de verduurzaming van het gemeentelijkvastgoed is een routekaart opgesteld. We zijn terughoudend met het vervangen van installaties die wellicht op korte termijn vervangen worden door een duurzamere variant.
Beheerplan
Het Meerjaren Onderhoudsplan Gebouwen voor de periode 2025 tot en met 2034 stelde de raad op 30 januari 2025 vast.
Wat wij ervoor gaan doen
Een aantal belangrijke zaken waar we ons mee bezig houden naast de dagelijkse onderhoudswerkzaamheden zijn onder andere:
- Vervanging aircosysteem door VRV-systeem gemeentekantoor Ter Aar
- Vervanging aandrijving overheaddeuren Middelweg 1 Ter Aar
- Betonvloer herstel toren kerk Nieuwveen
- Vervanging LBK’s gemeentehuis Nieuwveen (afhankelijk van beslissing over verduurzaming)
- Vervanging verlichtingsarmaturen gemeentehuis Nieuwveen (afhankelijk van beslissing over verduurzaming)
- Vervanging werktuigbouwkundige installaties pand De Verbinding (afronding verduurzamingstraject)
- Vervanging cv-ketel Dorpsstraat 115 Nieuwkoop
- Diverse verduurzamingsmaatregelen op basis van de vast te stellen Routekaart Verduurzaming
- Project huisvesting gemeentelijke organisatie
Voorziening toereikend: ja
Wat het kost
Bedragen x € 1.000
Gebouwen |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Dagelijks onderhoud |
449 |
434 |
434 |
425 |
Groot onderhoud t.l.v. de voorziening |
620 |
464 |
740 |
395 |
Kapitaalslasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Openbaar groen
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - Openbaar groen
| Bomen | 13.000 stuks |
| Beplanting | 419.600 m2 |
| Gazons | 367.600 m2 |
| Grasbermen en bloemrijke bermen | 1.001.300 m2 |
| Gras voetbalveld | 27.800 m2 |
| Afrastering | 7.150 m1 |
| Afvalbakken | 394 stuks |
| Banken en picknicktafels | 375 stuks |
| Bloembakken | 155 stuks |
Gewenst kwaliteitsniveau
We kiezen ervoor om het groen en straatmeubilair te onderhouden op kwaliteitsniveau B, sober en doelmatig. In het Beleidsplan bomen 2024-2033 dat de raad op 6 juni 2024 vaststelde, is ervoor gekozen om de kwaliteit en de kwantiteit van het boombestand te verbeteren.
Maatschappelijke doelstellingen
De waarde van groen in de buurt is erg groot. Groen zorgt voor inspiratie, plezier en ontspanning. Anderzijds zorgt groen voor het beperken van wateroverlast, hittestress en de hoeveelheid fijnstof in de lucht. En een groenere omgeving stimuleert de biodiversiteit. Al met al is groen gezond voor mens, dier en natuur, en draagt dit bij aan een klimaatadaptieve leefomgeving.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Jaarlijks worden er verspreid door onze gemeente plantvakken gerenoveerd. Hierbij verwijderen we de oude beplanting en planen we nieuwe, vaak bloemrijke, planten terug. Daarnaast lift groen mee op andere integrale projecten. Dit biedt de kans om verharding die niet wordt gebruikt om te vormen tot groenvak. Hiermee maken we een klimaatrobuuste buitenruimte.
We hebben in het verbeteren van de biodiversiteit al veel bereikt, maar het kan nog beter en meer. Nog niet alle plantvakken zijn biodivers ingericht en we kunnen nog meer natuurvriendelijke oevers aanleggen. Daarom blijven we doorgaan met het natuurlijk en ecologisch inrichten en onderhouden van het openbare groen. In 2025 zijn er meer bomen vervangen en aangeplant met een goede groeiplaats.
Beheer- en beleidsplan Groen
Het beleids- & beheerplan Openbaar Groen 2026 - 2030 stelde de raad op 25 september 2025 vast. Met het vaststellen van het beleids- en beheerplan Openbaar groen 2026-2030 kiezen we ervoor om de ambities voor een aantrekkelijke- en gezonde leefomgeving, biodiversiteit en klimaatadaptatie verder te versterken. Ook geven we invulling aan onze doelstelling op het gebied van circulariteit met de start van een pilot circulair aanbesteden maaien bermen.
Beleidsplan Bomen
Het nieuwe beleidsplan Bomen 2024-2033 stelde de raad op 6 juni 2024 vast.
Wat wij ervoor gaan doen
Bij het opstellen van het nieuwe beleids- en beheerplan Openbaar Groen bleek dat er onvoldoende capaciteit beschikbaar is om het groen op het gewenste kwaliteitsniveau te onderhouden. Vanaf 2026 is er via de kadernota 2026 jaarlijks extra budget ter beschikking gesteld om extra capaciteit in te huren of extra medewerkers in het team wijkbeheer aan te trekken. Voorwaarde hierbij is dat we onze gazons minder frequent maaien en dat we structureel de kwaliteit van het groen gaan meten volgens de beeldmeetlatten uit de Kwaliteitscatalogus openbare ruimte van het CROW. Zo kunnen we de inzet van de verschillende wijkteams gericht sturen en zien we waar de focus op onderhoud op dat moment ligt. Deze metingen geven ons ook inzicht of de inzet van extra capaciteit leidt tot het behalen van de gewenste beeldkwaliteit. Gelijktijdig zetten we in op het verbeteren van onze beheerdata. Het doel hiervan is een goed beeld te krijgen van het areaal groen per wijkteam, zodat we ook hiermee gericht kunnen sturen op de inzet van beschikbare capaciteit.
We blijven ons inzetten voor een klimaatadaptieve openbare ruimte door onder andere in te zetten op minder verhardingen en meer groen. Daarnaast gaan we door met het versterken van de biodiversiteit. Dit doen we door het planten van verschillende van bomen en planten die voor voedsel en schuilplekken voor dieren en insecten zorgen. We blijven ons inzetten om een bijenlandschap te krijgen en te behouden buiten én binnen de bebouwde kom.
We kiezen ervoor om de kwaliteit en kwantiteit van het boombestand te verbeteren. Bijvoorbeeld door bomen van mindere kwaliteit eerder te vervangen, bomen aan te planten met een goede groeiplaats en meer verschillende soorten bomen aan te planten. Ook compenseren we bomen extra als ze uitvallen of moeten wijken voor een (bouw)ontwikkeling. Zo zorgen we voor een gezond en goed functionerend bomenbestand voor de volgende generatie(s).
Voor Openbaar Groen is er geen voorziening aanwezig.
Wat het kost
Bedragen x € 1.000
Openbaar Groen |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Regulier onderhoud |
1.014 |
1.014 |
1.014 |
1.014 |
Groot onderhoud |
nvt |
nvt |
nvt |
nvt |
Vervangingsinvesteringen |
nvt |
nt |
nvt |
nvt |
Kapitaalslasten |
29 |
43 |
29 |
29 |
Begraafplaatsen/lijkbezorging
Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen - Begraafplaatsen/lijkbezorging
| Begraafplaatsen in gemeentelijk beheer | 4 stuks |
Gewenst kwaliteitsniveau
We kiezen ervoor om het groen en straatmeubilair te onderhouden op kwaliteitsniveau B, sober en doelmatig. De openbare ruimte op de begraafplaats is goed onderhouden en er is geen achterstallig onderhoud. Op de begraafplaatsen is kwaliteitsniveau B van toepassing.
Maatschappelijke doelstellingen
Iedere inwoner, maar ook geïnteresseerden buiten onze gemeente, die na zijn overlijden begraven wil worden op een openbare begraafplaats of na crematie bijgezet wil worden, moet hiervoor in de gelegenheid zijn.
De kracht van een begraafplaats is dat het een gedenkplek is, een fysieke plek waar je naar toe kunt gaan. Het is er groen en biedt ruimte voor rust en bezinning. De kansen liggen in klantgerichtheid en het aansluiten op de vraag die er is. We starten een onderzoek naar de wensen van inwoners en uitvaartondernemers. Zij zijn immers onze klanten. Hun inbreng verwerken we in het nieuwe beheerplan. Er zijn al verschillende mogelijkheden voor asbestemming, het integreren van een vorm van natuurbegraven, het creëren van een gedenkplek en de communicatie rondom begraafplaatsen.
Voortgang in de realisatie van de doelstellingen
Om goed vorm te kunnen geven aan de doelstelling, stelden we in 2021 het eerste beleids- en beheerplan Begraafplaatsen 2022 - 2026 op. Dit beleids- en beheerplan wordt in 2026 herzien en is de leidraad voor de komende vijf jaar. Het beheer- en beleidsplan geeft concreet vorm aan de realisatie door het uitvoeringsprogramma dat aansluit bij de doelstellingen.
Beheerplan
Op 16 december 2021 stelde de raad het beheerplan Begraafplaatsen 2022 - 2026 vast. Dit beheerplan geeft aan wat het beleid, het onderhoud en de nodige financiële middelen zijn. De speerpunten van het huidige beheerplan zijn:
- Meer groen op de begraafplaatsen is goed voor klimaatadaptatie, verkoeling en verbetering van de biodiversiteit. Het draagt bij aan de sfeer op de begraafplaatsen en creëert een meer parkachtige omgeving;
- Meer ruimte bieden voor ontmoeting en gedenken door bijvoorbeeld het maken van meer zitgelegenheid;
- Goede toegankelijkheid voor iedereen (mensen met een rolstoel of rollator).
Wat wij ervoor gaan doen
In 2026 voeren we de werkzaamheden vanuit het beheerplan 2022 – 2026 uit. Deze werkzaamheden zijn:
- Er staat een ruiming op het programma voor Nieuwkoop
- De mogelijkheden om een strooiveld te realiseren in Nieuwveen
In 2026 evalueren en herzien we het beleids- en beheerplan Begraven. Dit herziene beleids- en beheerplan bieden we in 2026 aan de gemeenteraad aan voor vaststelling.
Voorziening toereikend: Ja
Wat het kost
Bedragen x € 1.000
Begraafplaatsen |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
Regulier onderhoud |
21 |
21 |
21 |
21 |
Groot onderhoud |
19 |
49 |
54 |
20 |
Vervangingsinvesteringen |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalslasten |
11 |
11 |
11 |
11 |