Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Overzicht Overhead - Bedrijfsvoering

In het programma bevinden zich de volgende thema's:

  • Management en staf
  • Bedrijfsondersteuning
  • Huisvesting

Realisatie van de beoogde maatschappelijke effecten

Terug naar navigatie - Overzicht Overhead - Realisatie van de beoogde maatschappelijke effecten

Niet van toepassing.

Samenwerking verbonden partijen

Terug naar navigatie - Overzicht Overhead - Samenwerking verbonden partijen

Niet van toepassing.

Thema Management en staf

Terug naar navigatie - - Thema Management en staf

Realisatie van het beleid

Terug naar navigatie - Thema Management en staf - Realisatie van het beleid

Met deze jaarrekening blikken we terug op het beleid dat is vastgelegd in de begroting 2024 en de belangrijkste ontwikkelingen die zich in 2024 hebben voorgedaan. Voor dit thema is geen beleid opgenomen in de begroting 2024 en hebben geen belangrijke ontwikkelingen voorgedaan. 

Thema Bedrijfsondersteuning

Terug naar navigatie - - Thema Bedrijfsondersteuning

Realisatie van het beleid

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsondersteuning - Realisatie van het beleid

Met deze jaarrekening blikken we terug op het beleid dat is vastgelegd in de begroting 2024 en de belangrijkste ontwikkelingen die zich in 2024 hebben voorgedaan.

Wij vereenvoudigen de P&C cyclus

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsondersteuning - Wij vereenvoudigen de P&C cyclus

Wat wilden we bereiken?

Inzet op efficiënte bedrijfsvoering door vereenvoudiging van de P&C cyclus.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In 2023 brachten we de P&C cyclus terug tot een uitgebreide kadernota, begroting en jaarrekening. Op verzoek van de raad is de vereenvoudiging van de P&C cyclus verder ontwikkeld op het gebied van het proces en de kwaliteit. De leesbaarheid is verbeterd en de informatiewaarde vergroot. En in het  proces van afstemming met de auditcommissie brachten we verbeteringen aan. 

Wij koppelen beheerplannen organisatiebreed aan de P&C cyclus

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsondersteuning - Wij koppelen beheerplannen organisatiebreed aan de P&C cyclus

Wat wilden we bereiken?

In het coalitieakkoord is verzocht de besluitvorming over alle beheerplannen openbare ruimte/ondergrondse infrastructuur te koppelen aan de P&C-cyclus. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

We hebben de mogelijkheden onderzocht. De beheerplannen bevatten onder andere ook beleidsontwikkelingen en raadskeuzes. Deze wijzigingen passen niet in het proces van de P&C cyclus. Vierjaarlijks bieden we de beheerplannen ter vaststelling aan de gemeenteraad aan. Deze uitkomst deelden we in de tussentijdse evaluatie van de stand van zaken uitvoering coalitieakkoord 2022-2026. 

Wij automatiseren processen verder via het jaarlijkse ICT beheerplan

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsondersteuning - Wij automatiseren processen verder via het jaarlijkse ICT beheerplan

Wat wilden we bereiken?

Inzicht in de structurele en projectmatige (nieuwe) ICT-activiteiten met de daarbij behorende kosten. Het plan beoogt de kosten ten aanzien van ICT inzichtelijk en transparant te maken en deze te beheersen en voorspelbaar te maken. Hierdoor ontstaat een beter beeld van de gemeentelijke ICT-kosten en is regie en toezicht op deze kosten beter uitvoerbaar. Tegelijkertijd heeft het plan een dynamisch karakter. Ons werk en dagelijks leven veranderen constant en de ICT beweegt mee. Het plan biedt ook inzicht in de applicaties die de vakafdelingen gebruiken en wanneer deze op de planning staan om aan te besteden. Zo borgen wij op dit onderdeel de rechtmatigheid. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Het jaarlijks opstellen van een ICT beheerplan doen wij al een aantal jaren en is daarmee onderdeel van het reguliere werk. Het ICT beheerplan bieden we gelijktijdig met de kadernota aan.  

Wij blijven veilig digitaal werken versterken

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsondersteuning - Wij blijven veilig digitaal werken versterken

Wat wilden we bereiken?

Wij willen het veilig digitaal werken versterken. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wij boden verplichte e-learnings aan op het gebied van informatiebeveiliging en privacy.  Daarnaast lieten wij pentesten uitvoeren om inzichtelijk te maken waar onze risico's en kwetsbaarheden liggen. Zo kunnen we gerichte verbeteringen doorvoeren om de beveiliging te versterken en daarmee de risico's en kwetsbaarheden te verminderen. Ook testen wij onze medewerkers door middel van social engineering, waarbij we de mens als zwakste schakel in de informatiebeveiliging testen.  

Wij ontwikkelen zaakgericht werken door

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsondersteuning - Wij ontwikkelen zaakgericht werken door

Wat wilden wij bereiken? 

Het zaaksysteem biedt inwoners en ondernemers de mogelijkheid de status van hun aanvraag te volgen. Het systeem biedt de organisatie inzicht in de lopende zaken en de voortgang ervan.  De kern van een zaaksysteem is een manier om documenten te bundelen die met een zaak te maken hebben.  Wij werken gericht aan de optimalisatie van werkprocessen, gegevensbeheer en digitale samenwerking.

Wat hebben wij daarvoor gedaan? 

In 2024  maakten we een koppeling tussen het zaaksysteem en Microsoft Teams.  Door deze koppeling kunnen medewerkers in Microsoft Teams documenten koppelen aan een zaak in het zaaksysteem of een nieuwe zaak aanmaken in het zaaksysteem. Microsoft Teams is geen archiefapplicatie, het is bedoeld voor concept documenten of samenwerkingsdocumenten. De archivering moet plaatsvinden in het zaaksysteem. Door deze koppeling is dit proces veel eenvoudiger geworden. Daarnaast implementeerden we Djuma Open Info. Dit is een portal waarop wij documenten, die vanuit de Wet Open Overheid openbaar moeten worden gemaakt, publiceren en daardoor toegankelijk maken voor inwoners. Voor de inwoners betekent dit dat informatie beter toegankelijk wordt. 

Wij richten datagedreven werken in om beleidskeuzes te onderbouwen

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsondersteuning - Wij richten datagedreven werken in om beleidskeuzes te onderbouwen

Wat wilden we bereiken?

Besluitvorming op basis van feiten staat centraal. Daarbij ontwikkelen we beleid met betrouwbare data voor het welzijn van onze inwoners. Betrouwbare data leidt tot een betrouwbare gemeente, waarbij de bijdrage aan publieke waarde voorop staat. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wij hebben een datavisie en datawaarden en een roadmap opgesteld. We zijn gestart met de realisatie van de roadmap. Daarnaast stelden we een data analist aan. 

 

Nieuwkoop blijvend in evenwicht

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsondersteuning - Nieuwkoop blijvend in evenwicht

In 2026 is er sprake van een forse terugval van de bijdrage uit het gemeentefonds.  Het is belangrijk dat wij ons bewust zijn en blijven van de lange termijn effecten van onze uitgaven. De raad gaf ons opdracht om een goede herijking van ons beleid en onze ambities te maken. Zodanig dat er sprake is van een duurzaam evenwichtige begroting.  De genomen maatregelen zijn uitgebalanceerd en voldoende om de begroting weer duurzaam evenwichtig te maken. Hierbij houden we rekening met de wens voor sterke dorpen met passende voorzieningen voor iedereen. 

Thema Huisvesting

Terug naar navigatie - - Thema Huisvesting

Realisatie van het beleid

Terug naar navigatie - Thema Huisvesting - Realisatie van het beleid

Met deze jaarrekening blikken we terug op het beleid dat is vastgelegd in de begroting 2024 en de belangrijkste ontwikkelingen die zich in 2024 hebben voorgedaan. Voor dit thema is geen beleid opgenomen in de begroting 2024 en hebben geen belangrijke ontwikkelingen voorgedaan. 

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - Beleidsindicatoren
Naam indicator
Eenheid
Nieuwkoop JR2023
Nieuwkoop B2024
Nieuwkoop JR2024
Bron
Formatie
Fte per 1.000 inwoners
8,5
8,8
8,9
eigen gegevens gemeente
Bezetting
Fte per 1.000 inwoners
8,2
8,0
8,4
eigen gegevens gemeente
Apparaatskosten*
Kosten per inwoner
€ 863
€ 885
€ 850
eigen gegevens gemeente
Externe inhuur Totaal
Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen
8,54% € 1.768.211
1,20% € 281.000
11,3% € 2.516.032
eigen gegevens gemeente
Overhead**
% van totale lasten
13,12%
12,02%
11,49%
eigen gegevens gemeente

P&O Kengetallen

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren - P&O Kengetallen
Nieuwkoop JR2023
Nieuwkoop B2024
Nieuwkoop JR2024
Opleidingskosten als percentage van de loonsom
1,97%
2%
2,20%
Ziekteverzuimpercentage
5,42
4,5
6,61
Meldingsfrequentie ziekteverzuim
0,78
1
0,8

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie
Begroting 2024
Begroting 2024 na wijzigingen
Realisatie 2024
Verschil begroting en realisatie
Lasten
Kostenplaatsen
10
53
54
-1
Management en staf
8.201
9.020
8.275
744
Bedrijfsondersteuning
2.653
3.165
2.925
240
Huisvesting
1.107
1.170
1.134
35
Totaal Lasten
11.970
13.407
12.389
1.019
Baten
Kostenplaatsen
0
0
-1
1
Management en staf
-182
-202
-267
65
Bedrijfsondersteuning
-35
-107
-25
-82
Huisvesting
0
0
-18
18
Totaal Baten
-217
-309
-311
2
Totaal saldo van lasten en baten
11.753
13.099
12.078
1.021
Onttrekkingen
Bedrijfsondersteuning
-607
-820
-670
-150
Stortingen
Bedrijfsondersteuning
0
110
110
0
Saldo mutaties reserve
-607
-710
-560
-150

Toelichting

Terug naar navigatie - Financieel overzicht - Toelichting

LASTEN 

Thema Management en staf  (€ 744.000 voordeel)

Personele lasten

Door vacatures in de organisatie vond onderuitputting in de loonkosten op de oorspronkelijke raming plaats.

Thema Bedrijfsondersteuning(€ 240.000 voordeel)

Onderhoud en beheer van automatisering

Eenmalige lasten voor de aanbesteding onderhoud en beheer van automatisering zijn lager, doordat we deze doorberekenen in de toekomstige jaarlijkse lasten. 

Thema Huisvesting  (€ 35.000 voordeel)

RESERVES

Onttrekking reserves 

Onderhoud en beheer van automatisering (€ 150.000 voordeel)

In aanvulling op de lagere kosten voor de aanbesteding van het onderhoud en beheer van de automatisering  is de onttrekking uit de reserve niet gerealiseerd. 

 

Overhead

Terug naar navigatie - Financieel overzicht - Overhead

De toelichting op de afwijkingen van de overhead staat in paragraaf 4.5.5 financieel overzicht.