
Paragraaf Verbonden partijen
Inleiding
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - InleidingAls gemeente werken we in de uitvoering van onze taken samen met andere partijen. Dit kunnen gemeenschappelijke regelingen zijn, bedrijven, stichtingen, verenigingen et cetera. Bij de programma's laten we zien welke verbonden partijen op een programma actief zijn en wat de maatschappelijke doelstellingen zijn die we samen met deze partijen nastreven. In deze paragraaf verbonden partijen laten we in een totaaloverzicht zien met welke partijen we samenwerken.
Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft. Zoals voorgeschreven maken we onderscheid gemaakt tussen publiekrechtelijke -en privaatrechtelijke verbonden partijen. Bij publiekrechtelijke verbonden partijen gaat het vooral om gemeenschappelijke regelingen. Bij privaatrechtelijke verbonden partijen gaat het vooral om vennootschappen en stichtingen.
In de begroting is voor iedere verbonden partij informatie op een aantal vaste aspecten opgenomen. In de jaarrekening actualiseren we deze informatie voor alle verbonden partijen.
Uitwerking voorgeschreven indeling lijst Paragraaf Verbonden partijen op grond van artikel 15 BBV:
- Gemeenschappelijke regelingen
- Vennootschappen en coöperaties
- Stichtingen en verenigingen
- Overige verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingenNaam |
Holland Rijnland |
||
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
||
Vestigingsplaats |
Leiden |
||
Doelstelling |
De organisatie Holland Rijnland stimuleert en faciliteert de samenwerking tussen dertien gemeenten in de gelijknamige regio. In de regionale agenda staan de thema's benoemd waar we de komende jaren gezamenlijk aan werken. Ambities en speerpunten vormen ons gezicht in de Randstad, Nederland en Europa om belangrijke doelen te bereiken. Vanuit de Regionale Omgevingsagenda is in 2023 gewerkt aan de totstandkoming van een Regionale Investeringsagenda Holland Rijnland. De investeringsagenda bestaat uit position papers per deelgebied, veertien prioritaire opgaven voor de regio en een financieringsstrategie ten behoeve van uitvoering van deze projecten. De concept agenda is in januari 2024 vrijgegeven aan gemeenteraden voor zienswijzen.
De taken met betrekking tot de jeugdwet zijn met ingang van 1 januari 2023 overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling Service Organisatie Zorg (SOZ). |
||
Openbaar belang |
Bestuursadviseur /strategisch adviseur regio |
||
Deelnemende partijen |
De samenwerkende gemeenten zijn Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude. |
||
Bestuurlijk belang |
Het Algemeen Bestuur (AB) van de Gemeenschappelijke Regeling bestaat uit vertegenwoordigers vanuit de deelnemende gemeenten. Namens de gemeente Nieuwkoop heeft een drietal raadsleden zitting in het AB. Wethouders zijn naar vakgebied vertegenwoordigd in de Portefeuillehouders overleggen. |
||
Ambtelijke verantwoordelijkheid |
Bestuursadviseur /strategisch adviseur regio |
||
Financieel belang |
De bijdrage voor Nieuwkoop is in 2024 € 235.557 |
||
Kerncijfers |
Omschrijving |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
Eigen vermogen |
€ 1.147.570 |
€ 1.031.785 |
|
Vreemd vermogen |
€ 125.269 |
€ 317.970 |
|
Resultaat |
€ -616.550 |
€ 45.000 |
|
Risico’s en ontwikkelingen |
Met het aantreden van het begrotingsjaar 2026 zien de deelnemende gemeenten binnen Holland Rijnland zich geconfronteerd met een daling van 6% van de uitkering uit het gemeentefonds, het zogeheten Ravijnjaar. De Werkgroep Financiële Kaderstelling Gemeenschappelijke Regelingen Hollands Midden (hierna: FKGR) adviseert een korting van 6% op de gemeentelijke bijdrage. De daling van de uitkering uit het gemeentefonds blijft voor Holland Rijnland dus niet zonder gevolgen. Holland Rijnland geeft gehoor aan het advies van de FKGR, neemt verantwoordelijkheid en geeft invulling aan deze taakstelling van 6%. |
||
Naam |
Omgevingsdienst West-Holland |
||
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
||
Vestigingsplaats |
Leiden |
||
Doelstelling |
Missie: De Omgevingsdienst werkt met deskundigheid en gedrevenheid aan de verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving (milieu en duurzaamheid, veiligheid, gezondheid) in zijn werkgebied. Hij levert een optimale bijdrage aan de ontwikkeling en uitvoering van het beleid voor zijn deelnemers.
Visie: De Omgevingsdienst West-Holland is een stabiele, (financieel) gezonde dienst, inhoudelijk klaar voor de toekomst en daarmee een aantrekkelijke partner en werkgever. De dienst heeft een zelfstandige rol in de afhandeling van zijn taken en is zich ervan bewust dat hij functioneert in de politieke omgeving van de opdrachtgever. De Omgevingsdienst heeft een sterke positie op het gebied van lokale, regionale en specialistische kennis en werkt daarbij optimaal samen met gemeenten en provincie. |
||
Openbaar belang |
Door uitvoering van de wettelijke milieutaken voor de gemeente Nieuwkoop wordt gewaarborgd dat overlast door milieubelastende activiteiten door o.a. bedrijven wordt voorkomen of beperkt. |
||
Deelnemende partijen |
Gemeenten Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten, Zoeterwoude en de provincie Zuid-Holland. |
||
Bestuurlijk belang |
Het Algemeen Bestuur van de ODWH bestaat uit de portefeuillehouders Milieu. Namens de gemeente Nieuwkoop heeft wethouder Ingwersen zitting in het Algemeen Bestuur.
Het Dagelijks Bestuur wordt voorgezeten door wethouder North van de gemeente Leiden. De overige leden namens de aangesloten gemeenten zijn gedeputeerde Stolk van de Provincie Zuid-Holland, wethouder Ingwersen van de gemeente Nieuwkoop en wethouder Knape van de gemeente Katwijk. |
||
Ambtelijke verantwoordelijkheid |
Afdelingsmanager BOR |
||
Financieel belang |
De bijdrage van de gemeente Nieuwkoop wordt berekend aan de hand van een overeenkomst die de gemeente heeft met de ODWH voor af te nemen taken. De bijdrage wordt jaarlijks bepaald aan de hand van de door het algemeen bestuur vastgestelde begroting en het met de deelnemers vastgestelde werkplan. De bijdrage vanuit werkplan voor 2024 was geraamd op 1.352.593. |
||
Kerncijfers |
Omschrijving |
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Eigen vermogen |
€ 2.206.000 |
€ 1.702.000 |
|
Vreemd vermogen |
€ 14.140.000 |
€ 13.140.000 |
|
Resultaat |
€ 753.000 |
€ 665.000 |
|
Risico’s en ontwikkelingen |
Er worden geen bijzonderheden verwacht. |
||
Naam |
Regionale Brandweer en GHOR Hollands Midden (VRHM) |
||
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
||
Vestigingsplaats |
Leiden |
||
Doelstelling |
De Veiligheidsregio Hollands Midden wil de veiligheid van iedereen die in Hollands Midden woont, werkt en verblijft vergroten door crisisbeheersing en rampenbestrijding efficiënt, effectief en professioneel te organiseren. Om dit te realiseren werken politie, brandweer, Geneeskundige Hulpverlenings- organisatie in de Regio (GHOR) en alle 18 gemeenten intensief samen in de veiligheidsregio. |
||
Openbaar belang |
Het doelmatig organiseren op veiligheidsregio niveau van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, gemeentelijke bevolkingszorg bij rampenbestrijding en crisisbeheersing. |
||
Deelnemende partijen |
Alle 18 gemeenten van de veiligheidsregio Hollands Midden. |
||
Bestuurlijk belang |
De 18 burgemeesters uit de regio Hollands Midden vormen samen het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Hollands Midden. De burgemeester van de gemeente Leiden is de voorzitter van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Hollands Midden. Namens de gemeente Nieuwkoop zit de burgemeester in het Algemeen Bestuur. |
||
Ambtelijke verantwoordelijkheid |
Manager Bedrijfsvoering |
||
Financieel belang |
In 2024 is € aan voorschot betaald. |
||
Kerncijfers |
Omschrijving |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
Eigen vermogen |
€ 5.506.000 |
n.t.b. |
|
Vreemd vermogen |
€ 79.547.000 |
n.t.b. |
|
Resultaat |
€ 935.000 |
n.t.b. |
|
Risico’s en ontwikkelingen |
Er worden geen bijzonderheden verwacht. |
||
Naam |
Hecht |
||
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
||
Vestigingsplaats |
Leiden |
||
Doelstelling |
Hecht, met als uitvoerende eenheden de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), het Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) en de Regionale Ambulancevoorziening (RAV), heeft het doel om de belangen te behartigen van de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten op het terrein van de volksgezondheid, zorg en veiligheid, en de ambulancezorg. |
||
Openbaar belang |
Hecht bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid, veiligheid en het welbevinden van de burgers in de regio Hollands Midden in zowel reguliere als crisisomstandigheden. Volgens de Wet Publieke Gezondheid zijn gemeenten verplicht een GGD in stand te houden. |
||
Deelnemende partijen |
Alle 18 gemeenten in de regio Hollands Midden |
||
Bestuurlijk belang |
Het Algemeen Bestuur van Hecht Hollands Midden bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de 18 gemeenten. Namens de gemeente Nieuwkoop neemt wethouder De Kleer zitting in het Algemeen Bestuur van Hecht. |
||
Ambtelijke verantwoordelijkheid |
Manager MO |
||
Financieel belang |
De kosten van Hecht Hollands Midden worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van de gemeente Nieuwkoop bedraagt voor 2025 € 2.174.000,- |
||
Kerncijfers |
Omschrijving |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
Eigen vermogen |
€ 631.000 |
€ 89.000 |
|
Vreemd vermogen |
€ 38.323.000 |
€ 65.697.000 |
|
Resultaat |
€ -3.919.000 |
€ 179.000 |
|
Risico’s en ontwikkelingen |
In 2024 zijn de taken van Hecht onder de loep genomen in de zogenoemde Takendialoog. De effecten van maatschappelijke ontwikkelingen en van de verminderde Rijksbijdragen zijn meegewogen. Dit zal in 2025 worden uitgewerkt in een begroting voor vanaf 2026 en in een aangepast plan voor de organisatie. |
||
Bijdrage aan de realisatie van de maatschappelijke effecten |
Hecht is onder andere verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg, Gezondheidsmonitor en Veilig Thuis. Deze taken dragen bij aan het gezond en veilig opgroeien van alle kinderen in de gemeente Nieuwkoop. Door hun taken advisering en gezondheidsbevordering draagt Hecht bij aan een gezonde Nieuwkoopse samenleving voor jong en oud. |
||
Naam |
SVHW |
||
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
||
Vestigingsplaats |
Klaaswaal |
||
Doelstelling |
Het Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) heft en int de lokale belastingen, stelt de WOZ-waarden vast en beheert de basisregistraties WOZ en BAG. SVHW voert deze taken uit voor haar deelnemers (gemeenten, Waterschap en RAD) tegen de laagst mogelijke kosten op basis van de beste prijs/prestatieverhouding en het gewenste niveau
van dienstverlening. |
||
Openbaar belang |
Als publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie werkt SVHW efficiënt en volgens maatschappelijk aanvaarde bedrijfseconomische principes. |
||
Deelnemende partijen |
Gemeenten, waterschap, RAD |
||
Bestuurlijk belang |
Het algemeen Bestuur van de SVHW bestaat uit portefeuillehouders Financiën van de deelnemende partijen. Namens de gemeente Nieuwkoop is wethouder Ingwersen lid van het Algemeen Bestuur. |
||
Ambtelijke verantwoordelijkheid |
Manager Bedrijfsvoering |
||
Financieel belang |
€ 400.000 |
||
Kerncijfers |
Omschrijving |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
Eigen vermogen |
€ 1.450.000 |
€ 3.355.000 |
|
Vreemd vermogen |
€ 10.328.000 |
€ 29.834.000 |
|
Resultaat |
€ 684.000 |
€ 2.525.000 |
|
Risico’s en ontwikkelingen |
De proceskosten zijn de afgelopen jaren fors hoger door een toename van het aantal bezwaren door toegenomen activiteiten van NCNP-bureaus en een toename van de kostenvergoedingen. De doelstelling is dat deze kosten de komende jaren worden teruggedrongen door gezamenlijk met de deelnemers op te trekken in communicatie uitingen, het verder optimaliseren van processen en een aanpassing van de wet met betrekking tot de proceskostenvergoeding.
Daarnaast stijgen de kosten bij SVHW, dit zorgt voor 2024 en verder voor hogere gemeentelijke bijdrage aan de SVHW. Om toch een laag kostenniveau te blijven handhaven is standaardisering één van de mogelijkheden |
Vennootschappen coöperaties
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Vennootschappen coöperatiesNaam |
Cyclus |
||
---|---|---|---|
Rechtsvorm |
Overheids NV |
||
Vestigingsplaats |
Moordrecht |
||
Doelstelling |
Cyclus is voor gemeenten, hun inwoners en bedrijven, de schakel tussen afval en de opwerking tot waardevolle grondstoffen. Cyclus werkt op een maatschappelijk verantwoorde manier aan een schone en veilige leefomgeving. |
||
Openbaar belang |
Cyclus draagt op basis van overeenkomst die met Nieuwkoop is afgesloten zorg voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval van de Nieuwkoopse inwoners. Cyclus spant zich in om bij te dragen aan het verminderen van afvalstromen in het verzorgingsgebied, het duurzaam verwerken van grondstoffen en het sluiten van de materiaalkringlopen. |
||
Deelnemende partijen |
Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Kaag en Braassem, Krimpenerwaard, Krimpen aan den IJssel, Nieuwkoop, Waddinxveen en Zuidplas. |
||
Bestuurlijk belang |
De deelnemende gemeenten zijn bestuurlijk betrokken bij het bedrijf door vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (eigenaarschap). De gemeente heeft stemrecht als aandeelhouder en wordt
vertegenwoordigd door wethouder Ingwersen. De gemeenten zijn bestuurlijk betrokken bij de taakuitvoering van het bedrijf door vertegenwoordiging in het bestuurlijk grondstoffenplatform (GP-B). De gemeente wordt vertegenwoordigd door wethouder Ingwersen. |
||
Ambtelijke verantwoordelijkheid |
In het ambtelijk grondstoffenplatform wordt het regionale beleid vastgesteld. De gemeente wordt vertegenwoordigd door de vakspecialist Afval. De manager BOR is eindverantwoordelijk in de organisatie. |
||
Financieel belang |
De bijdrage van de gemeente Nieuwkoop aan Cyclus wordt bepaald aan de hand van het aantal afgenomen producten m.b.t. de afvalinzameling, zoals vastgelegd in de dienstverlenings-overeenkomst. Nieuwkoop heeft belang bij een kwalitatief zo goed mogelijke uitvoering van de inzameltaken tegen zo laag mogelijke (marktconforme) tarieven. Als mede-eigenaar beschikt de gemeente Nieuwkoop over 40.303 aandelen met een boekwaarde van € 282.122. De bijdrage 2024 was € 2.596.689 (voorschot). |
||
Kerncijfers (2023, 2024 nog niet bekend) |
Omschrijving |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
Eigen vermogen |
€ 10.568.000 |
n.t.b. |
|
Vreemd vermogen |
€ 22.492.000 |
n.t.b. |
|
Resultaat |
€ 225.000 |
n.t.b. |
|
Risico’s en ontwikkelingen |
Geen specifieke risico's. |
||
Naam |
Alliander N.V. |
||
Rechtsvorm |
Naamloze Vennootschap |
||
Vestigingsplaats |
Arnhem |
||
Doelstelling |
Alliander is een groep waarin verschillende bedrijven actief zijn. Netbeheerder Liander leidt de energiedistributie over al onze netten dagelijks in goede banen. Qirion legt zich toe op de ontwikkeling van duurzame technologieën en intelligente energie-infrastructuren. Meetbedrijf Kenter levert innovatieve oplossingen voor energiemeting en energiemanagement. En de start-ups verrichten activiteiten op het gebied van elektrisch vervoer, nieuwe energiemarkten en duurzame gebiedsontwikkeling om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het nieuwe energiesysteem. Zo distribueert Alliander energie in een groot deel van Nederland. |
||
Openbaar belang |
Voor iedereen de energie bereikbaar, betrouwbaar en betaalbaar te houden. Alliander werkt actief aan de energietransitie met een gezamenlijke aanpak door alle betrokken partijen. |
||
Deelnemende partijen |
Alle aandelen van Alliander zijn direct of indirect in handen van Nederlandse provincies en gemeenten. |
||
Bestuurlijk belang |
De raad van bestuur bestaat uit vier leden, waarvan geen bestuursleden afkomstig uit de gemeente Nieuwkoop. Jaarlijks keert Alliander 45% van het resultaat uit in dividend aan de aandeelhouders. |
||
Ambtelijke verantwoordelijkheid |
Manager Bedrijfsvoering |
||
Financieel belang |
De gemeente NIeuwkoop heeft 673.371 aandelen in Alliander (0,49%). |
||
Kerncijfers |
Omschrijving |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
Eigen vermogen |
€ 4.749.000 |
n.t.b. |
|
Vreemd vermogen |
€ 6.897.000 |
n.t.b. |
|
Resultaat |
€ 267.000 |
n.t.b. |
|
Risico’s en ontwikkelingen |
Alliander investeert volop in het netwerk om de energietransitie te kunnen faciliteren en zal dat ook de komende jaren blijven doen. Vanaf december 2021 heeft Nieuwkoop voor een bedrag van € 2.975.898 als reverse converteerbare hybride aandeelhouderslening verstrekt. Deze verstrekte lening zal naar verwachting op termijn omgezet worden in aandelen. De jaarlijkse rentevergoeding bedraagt € 62.000. Het is duidelijk dat de financiële gevolgen van de energietransitie op termijn niet gedragen kunnen worden door de netwerkbeheerder en zijn aandeelhouders. Het Rijk is bereid om mee te participeren, waardoor het bedrijf in staat zal zijn, zijn aandeel in de energietransitie te volbrengen. Het Rijk verwacht hierbij wel dat de huidige aandeelhouders zich ook financieel zullen inspannen. |
||
Naam |
Oasen N.V. |
||
Rechtsvorm |
Structuurvennootschap |
||
Vestigingsplaats |
Gouda |
||
Doelstelling |
Oasen levert schoon drinkwater aan de klanten. Oasen hanteert hiervoor een aantal kernwaarden: volksgezondheid, maatschappelijkheid, duurzaamheid, klantgerichtheid. |
||
Openbaar belang |
Het leveren van schoon drinkwater aan inwoners en bedrijven binnen het verzorgingsgebied |
||
Deelnemende partijen |
De 30 gemeenten binnen het verzorgingsgebied. |
||
Bestuurlijk belang |
De vennootschap kent een raad van commissarissen. De aandeelhouders zien erop toe dat Oasen haar publieke taak goed en efficiënt uitvoert |
||
Ambtelijke verantwoordelijkheid |
Manager Bedrijfsvoering |
||
Financieel belang |
Het aantal aandelen is gerelateerd aan het aantal inwoners per gemeente. Nieuwkoop heeft 29 aandelen |
||
Kerncijfers |
Omschrijving |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
Eigen vermogen |
n.t.b. |
n.t.b. |
|
Vreemd vermogen |
n.t.b. |
n.t.b. |
|
Resultaat |
n.t.b. |
n.t.b. |
|
Risico’s en ontwikkelingen |
Geen specifieke risico's. |
||
Naam |
BNG |
||
Rechtsvorm |
Structuurvennootschap |
||
Vestigingsplaats |
s-Gravenhage |
||
Doelstelling |
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. |
||
Openbaar belang |
Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. |
||
Deelnemende partijen |
Overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. |
||
Bestuurlijk belang |
Stemrecht in het kader van aandeelhouderschap. |
||
Ambtelijke verantwoordelijkheid |
Manager Bedrijfsvoering |
||
Financieel belang |
De gemeente Nieuwkoop bezit 36.348 aandelen |
||
Kerncijfers |
Omschrijving |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
Eigen vermogen |
€ 4.412.000 |
n.t.b. |
|
Vreemd vermogen |
€ 110.834.000 |
n.t.b. |
|
Resultaat |
€ 254.000 |
n.t.b. |
|
Risico’s en ontwikkelingen |
Geen specifieke risico's. |
Stichtingen en verenigingen
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Stichtingen en verenigingenNaam |
Vereniging Zuid-Hollandse gemeenten |
||
---|---|---|---|
Rechtsvorm |
Vereniging |
||
Vestigingsplaats |
Gouda |
||
Doelstelling |
De vereniging heeft tot doel haar leden collectief en individueel bij te staan bij de vervulling van bestuurstaken. |
||
Openbaar belang |
De VZHG is een provinciale afdeling van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. De VZHG draagt Zuid-Hollandse vertegenwoordigers voor in landelijke en provinciale commissies. |
||
Deelnemende partijen |
Alle Zuid-Hollandse gemeenten. |
||
Bestuurlijk belang |
De vereniging is een belangrijke gesprekspartner voor provincie, Rijk en is vertegenwoordigd in de VNG. |
||
Ambtelijke verantwoordelijkheid |
Bestuursadviseur / strategisch adviseur regiozaken |
||
Financieel belang |
Voor 2023 is de contributie voor Nieuwkoop € 2.268. |
||
Kerncijfers |
Omschrijving |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
Eigen vermogen |
n.t.b. |
n.t.b. |
|
Vreemd vermogen |
n.t.b. |
n.t.b. |
|
Resultaat |
n.t.b. |
n.t.b. |
|
Risico’s en ontwikkelingen |
Geen specifieke risico's. |
||
Naam |
Vereniging van Nederlandse Gemeenten |
||
Rechtsvorm |
Vereniging |
||
Vestigingsplaats |
s-Gravenhage |
||
Doelstelling |
De deelnemende gemeenten zijn vrijwillig lid van de vereniging en hebben als ambitie een krachtige lokale overheid te zijn door het versterken en vitaliseren van de lokale democratie en met elkaar werken aan maatschappelijke opgaven. |
||
Openbaar belang |
De vereniging van Nederlandse Gemeenten is de koepelorganisatie van alle gemeenten. De VNG ondersteunt gemeenten bij het vertalen van nationaal beleid naar gemeentelijk beleid, bij kennisdeling over de uitvoeringspraktijk en behartigt de belangen van alle gemeenten bij diverse partijen. |
||
Deelnemende partijen |
Alle Nederlandse gemeenten |
||
Bestuurlijk belang |
Nieuwkoop is lid van de VNG en heeft stemrecht in de Algemene Ledenvergadering. |
||
Ambtelijke verantwoordelijkheid |
Regio-coördinator/strategisch adviseur |
||
Financieel belang |
De gemeenten betalen contributie, op basis van inwoneraantallen. De contributie wordt vastgesteld op de ALV. Voor 2023 is de contributie voor Nieuwkoop € 63.366. |
||
Kerncijfers |
Omschrijving |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
Eigen vermogen |
n.t.b. |
n.t.b. |
|
Vreemd vermogen |
n.t.b. |
n.t.b. |
|
Resultaat |
n.t.b. |
n.t.b. |
|
Risico’s en ontwikkelingen |
Geen specifieke risico's. |
Overige verbonden partijen
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Overige verbonden partijenNaam |
Regiotaxi Holland Rijnland |
---|---|
Programma |
3. Sociaal domein |
Rechtsvorm |
Overgedragen taak aan de Gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland |
Vestigingsplaats |
Leiden ( alleen het beheer van de regiotaxi) |
Doelstelling |
Collectief vraagafhankelijk taxivervoer voor mensen die geen gebruik kunnen of willen maken van het reguliere OV. Toegankelijk voor iedereen, mensen met een beperking kunnen op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning een kortingspas krijgen zodat ze niet meer betalen dan het reguliere OV tarief. |
Openbaar belang |
Toegankelijk vervoer voor iedereen in de gemeente Nieuwkoop. Regiotaxi Holland Rijnland is als deel van het Openbaar Vervoer (OV) een uitwerking van de OV-visie Holland Rijnland en is te beschouwen als een aanvulling op het bestaande OV. |
Deelnemende partijen |
De 13 gemeenten in de regio Holland Rijnland. |
Bestuurlijk belang |
Er is geen apart bestuurlijk overleg. Belangrijke zaken kunnen worden besproken in het portefeuillehouders overleg Maatschappij van Holland Rijnland, en het portefeuillehouders overleg Verkeer. |
Ambtelijke verantwoordelijkheid |
Manager MO |
Financieel belang |
Het beheer maakt deel uit van de begroting Holland Rijnland. |
Kerncijfers |
N.v.t. |
Risico’s en ontwikkelingen |
De regiotaxi blijft in Nieuwkoop niet voldoen aan de gestelde stiptheidseisen. Door de vervoerder wordt aangegeven dat Nieuwkoop een uitgestrekt landelijk gebied is. Daarbij worden er dagelijks weinig ritten geboekt. Deze beide factoren maken het lastig om de ritten in Nieuwkoop goed te plannen. De vervoerder heeft in de zomermaanden een tijd lang extra chauffeurs uit Woerden gehad waardoor de stiptheidsmarges stegen. Helaas was deze oplossing tijdelijk. De vervoersprestaties blijven helaas onder de maat. De gemeente is structureel met Holland Rijnland in overleg hoe deze problemen aangepakt kunnen worden. Tot op heden is nog geen passende oplossing gevonden. |
Bijdrage aan de realisatie van de maatschappelijke effecten |
De regiotaxi draagt bij aan de zelfredzaamheid en participatie van inwoners van de gemeente Nieuwkoop. |