
Paragraaf Lokale heffingen
Inleiding
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - InleidingIn de jaarrekening is conform artikel 10 en 26 van het BBV een paragraaf Lokale Heffingen opgenomen.
De paragraaf bevat:
- Inkomsten uit de lokale heffingen
- Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
- Kostendekkendheid
- Lokale lastendruk
- Het kwijtscheldingsbeleid
Inkomsten
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - InkomstenHet volgende overzicht geeft een vergelijking van de begroting en realisatie van de lokale heffingen.
Omschrijving |
Geraamd 2024 x € 1.000 |
Begroting na wijziging 2024 x € 1.000 |
Rekening 2024 |
Verschil (absoluut) |
% van het totaal |
---|---|---|---|---|---|
OZB Eigenaren woningen: |
-6.114 |
-6.160 |
-6.036 |
124 |
-2,0% |
OZB Eigenaren niet-woningen: |
-2.033 |
-2.346 |
-2.505 |
-158 |
6,7% |
OZB Gebruikers niet-woningen: |
-1.408 |
-1.686 |
-1.652 |
34 |
-2,0% |
RZB Roerende Zaakbelasting |
-31 |
-32 |
-26 |
6 |
-19,4% |
Totaal OZB/RZB |
-9.586 |
-10.225 |
-10.219 |
6 |
-0,1% |
Rioolheffing |
-2.886 |
-2.936 |
-2.935 |
1 |
0,0% |
Afvalstoffenheffing |
-4.027 |
-4.027 |
-3.979 |
48 |
-1,2% |
Totaal overige woonlastennota |
-6.913 |
-6.963 |
-6.914 |
49 |
-0,7% |
Precariobelasting |
0 |
0 |
0 |
- |
0,0% |
Forensenbelasting |
-132 |
-112 |
-105 |
7 |
-5,9% |
Totaal overige belastingen |
-132 |
-112 |
-105 |
7 |
-5,9% |
Bouwleges |
-1.271 |
-1.371 |
-1.338 |
33 |
-2,4% |
Wijziging bestemmingsplannen |
-61 |
-35 |
-46 |
-11 |
31,3% |
Leges burgerzaken |
-346 |
-380 |
-629 |
-249 |
65,6% |
Begraafplaatsrechten |
-172 |
-171 |
-147 |
25 |
-14,3% |
Marktgelden en standplaatsvergoedingen |
-33 |
-42 |
-48 |
-6 |
14,4% |
Leges kabels en leidingen |
-528 |
-528 |
-267 |
262 |
-49,5% |
Leges overig |
-11 |
-12 |
-79 |
-67 |
577,5% |
Vaarvergunningen |
-75 |
-73 |
-84 |
-11 |
15,7% |
Totaal overige publiekrechtelijke heffingen |
-2.497 |
-2.612 |
-2.636 |
-25 |
0,9% |
Totaal inkomsten |
-19.128 |
-19.911 |
-19.875 |
37 |
-0,2% |
Grote afwijkingen lichten we toe in de financiële overzichten (hoofdstuk 4)
Beleid
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - BeleidAlgemeen
De gemeentewet somt de belastingen die een gemeente mag heffen limitatief op. We kiezen ervoor niet alle belastingen te heffen.
In de paragraaf lokale heffingen in de programmabegroting 2024-2027 staat het beleid voor belastingen en heffingen beschreven. In het raadsvoorstel 'Belastingverordeningen en tarieven 2024' die in de besluitvormende raad van 14 december 2023 is vastgesteld, is uitvoering gegeven aan dit beleid. Onderstaand per belastingsoort een korte herhaling van het vastgestelde beleid.
Onroerendezaakbelasting
De begroting van de onroerendezaakbelasting (OZB) gaat niet uit van een tarief, maar van een opbrengst. De uitwerking van de begrote opbrengst in een tarief volgt bij de jaarlijkse vaststelling van de belastingverordeningen en tarieven. De gedachte hierachter is dat de totale OZB-opbrengst niet mag veranderen als gevolg van waardefluctuaties op de onroerendgoedmarkt (WOZ-waarde). Algemeen uitgangspunt is een jaarlijkse indexering van de OZB-opbrengst met het inflatiepercentage (voor 2024; 3,1%). Daarnaast is in de kadernota het volgende besloten over de OZB tarieven; "In de begroting 2023 zijn de belastingtarieven met een inflatiepercentage van 2,5% verhoogd. De verwachte inflatie voor 2023 is echter 10,1%. Gezien de oplopende kosten voor de gemeente wordt voorgesteld de belastingtarieven voor het jaar 2024 aanvullend met 7,6% (10,1%-2,5%) te verhogen". Een uitbreiding van het WOZ-areaal (omvang van de voorraad WOZ-objecten) leidt tot een evenredige uitbreiding van de OZB-opbrengst.
Roerende zaakbelasting
Wettelijk is bepaald dat de tarieven van de roerende zaakbelasting (RZB) gelijk moeten zijn aan die van de OZB. Voor de RZB tarieven geldt dan ook hetzelfde als voor de OZB tarieven.
Rioolheffing
Conform het algemene uitgangspunt stijgt de rioolheffing met de inflatie (3,1%).
Afvalstoffenheffing
Conform het algemene uitgangspunt stijgt de afvalstoffenheffing met de inflatie (3,1%).
Forensenbelasting
Conform het algemene uitgangspunt stijgt de forensenbelasting in 2024 met het inflatiepercentage (3,1%).
Leges
Algemeen uitgangspunt bij de leges is de jaarlijkse indexering met het inflatiepercentage (3,1%).
Uitzonderingen hierop zijn leges die gebonden zijn aan wettelijke tarieven en leges waarvoor uitdrukkelijk een ander beleid is gekozen.
In Nieuwkoop geheven belastingen |
Wel |
Niet |
---|---|---|
Onroerende zaakbelastingen |
X |
|
Belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten |
X |
|
Afvalstoffenheffing |
X |
|
Rioolheffing |
X |
|
Forensenbelasting |
X |
|
Leges |
X |
|
Precariobelasting |
X |
|
Baatbelasting |
X |
|
Niet-ingezetenen belasting |
X |
|
Parkeerbelasting |
X |
|
Hondenbelasting |
X |
|
Reclamebelasting |
X |
|
Toeristenbelasting |
X |
Kostendekkendheid
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - KostendekkendheidBeleid is dat heffingen voor individueel verstrekte diensten in onze gemeente kostendekkend zijn. Het gaat om de volgende heffingen:
- afvalstoffenheffing
- rioolheffing
- begraafrechten
- leges vallend onder titel 1
- leges vallend onder titel 2
- leges vallend onder titel 3
Uit de kostendekkendheid-berekeningen blijkt dat een deel van deze belastingen minder dan 100 procent kostendekkend is. Het gaat om de tarieven voor begraafrechten, leges en rioolheffing. Hiervoor geldt dat we de tarieven bewust lager houden om in de tariefstelling niet al te veel af te wijken van gemeenten in de regio. Voor begraafrechten is dit ook conform de wens van de raad op basis van het beheerplan Begraven.
De afvalstoffenheffing is minder dan 100 procent kostendekkend. Om dit alsnog te bereiken is een onttrekking gedaan uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing van € 56.000.
De rioolheffing is minder dan 97 procent kostendekkend, zoals het doel was bij de begroting. Hiervoor is een onttrekking van € 334.000 uit de voorziening rioolheffing gedaan. Er was een onttrekking van € 503.000 begroot. De onttrekking is lager door een combinatie van lagere kosten en een hogere opbrengst.
Afvalstoffenheffing |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nr. |
Omschrijving |
Begroting 2024 |
Jaarrekening 2024 |
||||
1 |
Kosten van inzameling en verwerking van afval |
3.300 |
3.371 |
||||
2 |
Toerekenbare BTW |
503 |
511 |
||||
3 |
Kosten van overhead |
400 |
400 |
||||
4 |
Toerekening rente |
0 |
0 |
||||
5 |
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW) |
18 |
18 |
||||
6 |
Totaal kosten |
4.221 |
4.300 |
||||
7 |
Opbrengsten belastingen / leges |
-3.906 |
-3.979 |
||||
8 |
Overige opbrengsten |
-310 |
-265 |
||||
9 |
Onttrekking uit reserve |
-310 |
-56 |
||||
10 |
Totaal opbrengsten |
-4.216 |
-4.300 |
||||
11 |
Verschil |
5 |
0 |
||||
12 |
Kostendekkendheid |
100% |
100% |
||||
Rioolheffing |
|||||||
Nr. |
Omschrijving |
Begroting 2024 |
Jaarrekening 2024 |
||||
1 |
Kosten aanleg, onderhoud en beheer gemeentelijke riolering |
2.208 |
2.153 |
||||
2 |
Toerekenbare BTW |
175 |
145 |
||||
3 |
Kosten van overhead |
607 |
607 |
||||
4 |
Toerekening rente |
409 |
347 |
||||
5 |
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW) |
16 |
16 |
||||
6 |
Totaal kosten |
3.415 |
3.268 |
||||
7 |
Opbrengsten belastingen / leges |
-2.812 |
-2.935 |
||||
8 |
Overige opbrengsten |
-503 |
0 |
||||
9 |
Onttrekking uit voorziening |
-503 |
-333 |
||||
10 |
Totaal opbrengsten |
-3.315 |
-3.268 |
||||
11 |
Verschil |
100 |
0 |
||||
12 |
Kostendekkendheid |
97% |
100% |
||||
Begraafplaatsrechten |
|||||||
Nr. |
Omschrijving |
Begroting 2024 |
Jaarrekening 2024 |
||||
1 |
Kosten taakveld begravingen |
340 |
188 |
||||
2 |
Kosten van overhead |
75 |
75 |
||||
3 |
Toerekening rente |
6 |
6 |
||||
4 |
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW) |
0 |
0 |
||||
5 |
Totaal kosten |
421 |
269 |
||||
6 |
Opbrengsten belastingen / leges |
-172 |
-147 |
||||
7 |
Overige opbrengsten |
0 |
0 |
||||
8 |
Totaal opbrengsten |
-172 |
-147 |
||||
9 |
Verschil |
249 |
122 |
||||
10 |
Kostendekkendheid |
41% |
55% |
||||
11 |
Onttrekking uit reserve |
0 |
0 |
||||
12 |
Kostendekkendheid incl. storting |
41% |
55% |
||||
De Leges onder Titel 1: persoons- en reisdocumenten en commerciële vergunningen |
|||||||
Nr. |
Omschrijving |
Begroting 2024 |
Jaarrekening 2024 |
||||
1 |
Kosten van de dienstverlening gericht op:
1.1. burgerlijke stand
1.2. reisdocumenten
1.3. rijbewijzen
1.4. verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen
1.5. verstrekkingen uit het Kiezersregister
1.6. verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
1.7. bestuursstukken
1.8. vastgoedinformatie
1.9. overige publiekszaken
1.10. gemeentearchief
1.11. huisvestingswet
1.12. leegstandwet
1.13. gemeentegaranties
1.14. marktstandplaatsen
1.15. winkeltijdenwet
1.16. kansspelen
1.17. kinderopvang
1.18. telecommunicatie, kabels en leidingen
1.19. verkeer en vervoer
1.20. diversen |
2.021 |
2.162 |
||||
2 |
Kosten van overhead |
654 |
654 |
||||
3 |
Toerekening rente |
0 |
0 |
||||
4 |
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW) |
0 |
0 |
||||
5 |
Totaal kosten |
2.675 |
2.816 |
||||
6 |
Opbrengsten belastingen / leges |
-663 |
-929 |
||||
7 |
Overige opbrengsten |
-432 |
-412 |
||||
8 |
Totaal opbrengsten |
-1.095 |
-1.341 |
||||
9 |
Verschil |
1.580 |
1.475 |
||||
10 |
Kostendekkendheid |
41% |
48% |
||||
De Leges onder titel 2: omgevingsvergunningen |
|||||||
Nr. |
Omschrijving |
Begroting 2024 |
Jaarrekening 2024 |
||||
1 |
Kosten taakvelden titel 2 |
1.114 |
1.031 |
||||
2 |
Kosten van overhead |
668 |
668 |
||||
3 |
Toerekening rente |
0 |
0 |
||||
4 |
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW) |
0 |
0 |
||||
5 |
Totaal kosten |
1.782 |
1.699 |
||||
6 |
Opbrengsten belastingen / leges |
-1.292 |
-1.338 |
||||
7 |
Overige opbrengsten |
-70 |
-6 |
||||
8 |
Totaal opbrengsten |
-1.362 |
-1.344 |
||||
9 |
Verschil |
420 |
355 |
||||
10 |
Kostendekkendheid |
76% |
79% |
||||
11 |
Storting in egalisatiereserve |
0 |
0 |
||||
12 |
Kostendekkendheid incl. storting |
76% |
79% |
||||
De Leges onder titel 3: dienstverlening Europese richtlijnen en APV |
|||||||
Nr. |
Omschrijving |
Begroting 2024 |
Jaarrekening 2024 |
||||
1 |
Kosten taakvelden titel 3:
3.1 horeca
3.2 evenementen of markten
3.3 prostitutiebedrijven
3.4 smart-, head-, of growshops
3.5 huisvestingwet 2014
3.6 leefmilieuverordening
3.7 brandbeveiligingsverordening
3.8 standplaatsen en gebruik van de (openbare) weg
3.9 in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
3.10 diversen |
5 |
4 |
||||
2 |
Kosten van overhead |
89 |
89 |
||||
3 |
Toerekening rente |
0 |
0 |
||||
4 |
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW) |
0 |
0 |
||||
5 |
Totaal kosten |
94 |
93 |
||||
6 |
Opbrengsten belastingen / leges |
-11 |
-12 |
||||
7 |
Overige opbrengsten |
0 |
0 |
||||
8 |
Totaal opbrengsten |
-11 |
-12 |
||||
9 |
Verschil |
83 |
81 |
||||
10 |
Kostendekkendheid |
11% |
13% |
||||
Lokale lastendruk
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Lokale lastendrukAlgemeen
In de volgende tabel staat de ontwikkeling van de woonlasten voor een gemiddeld huishouden. Onder
een gemiddeld huishouden verstaan wij het volgende:
• De gemiddelde WOZ-waarde per gemeente van een woning in het jaar 2024, bron:
www.coelo.nl/atlas gemeenten/gemiddelde woningwaarde.
• Een gemiddeld huishouden bestaat uit twee of meer personen.
• De gemeenten Nieuwkoop, Kaag en Braassem en Bodegraven-Reeuwijk werken met gedifferentieerde tarieven. Om het variabele deel van de tarieven te kunnen berekenen en te vergelijken gaan we bij alle drie de gemeenten uit van de volgende aannames:
- Verdeling gebruik huishoudens over soorten containers:
71% maakt gebruik van een 140 liter container
16% maakt gebruik van een 240 liter container
13% maakt gebruik van een ondergronds container
- Aantal aanbiedingen/inworpen per jaar:
13 aanbiedingen bij een 140 liter container
13 aanbiedingen bij een 240 liter container
40 inworpen bij een ondergrondse container
Tarieven 2024 van Nieuwkoop en vergelijkbare gemeenten |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 |
Percentage OZB |
Bedrag OZB |
Afvalstoffen heffing |
Rioolheffing |
Gemiddelde waarde woning |
Totaal woonlasten |
Alphen a/d Rijn |
0,0773% |
329 |
330 |
280 |
425.000 |
939 |
Kaag en Braassem |
0,0900% |
469 |
381 |
303 |
521.000 |
1.152 |
Nieuwkoop |
0,1066% |
534 |
366 |
227 |
501.000 |
1.127 |
Bodegraven-Reeuwijk |
0,1280% |
625 |
388 |
351 |
488.000 |
1.364 |
Gemiddeld |
0,1005% |
489 |
366 |
290 |
483.750 |
1.146 |
Kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - KwijtscheldingsbeleidDe uitvoering van het kwijtscheldingsbeleid is sinds begin 2012 uitbesteed aan SVHW en maakt onderdeel uit van de dienstverleningsovereenkomst (DVO). In onderstaande tabel zijn de financiële effecten van kwijtscheldingen over 2024 vermeld.
Kwijtscheldingen (x € 1.000) |
Begroting 2024 |
Begroting na wijziging 2024 |
Rekening 2024 |
Verschil |
---|---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing |
60 |
70 |
68 |
-2 |
Rioolheffing |
55 |
55 |
56 |
1 |
Toeslagenaffaire |
0 |
0 |
4 |
4 |