Paragraaf Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Inleiding

In de jaarrekening is conform artikel 10 en 26 van het BBV een paragraaf Lokale Heffingen opgenomen. 
De paragraaf bevat:

  • Inkomsten uit de lokale heffingen
  • Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
  • Kostendekkendheid 
  • Lokale lastendruk
  • Het kwijtscheldingsbeleid

Inkomsten

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Inkomsten

Het volgende overzicht geeft een vergelijking van de begroting en realisatie van de lokale heffingen.

Omschrijving
Geraamd 2024 x € 1.000
Begroting na wijziging 2024 x € 1.000
Rekening 2024
Verschil (absoluut)
% van het totaal
OZB Eigenaren woningen:
-6.114
-6.160
-6.036
124
-2,0%
OZB Eigenaren niet-woningen:
-2.033
-2.346
-2.505
-158
6,7%
OZB Gebruikers niet-woningen:
-1.408
-1.686
-1.652
34
-2,0%
RZB Roerende Zaakbelasting
-31
-32
-26
6
-19,4%
Totaal OZB/RZB
-9.586
-10.225
-10.219
6
-0,1%
Rioolheffing
-2.886
-2.936
-2.935
1
0,0%
Afvalstoffenheffing
-4.027
-4.027
-3.979
48
-1,2%
 Totaal overige woonlastennota
-6.913
-6.963
-6.914
49
-0,7%
Precariobelasting
0
0
0
-
0,0%
Forensenbelasting
-132
-112
-105
7
-5,9%
Totaal overige belastingen
-132
-112
-105
7
-5,9%
Bouwleges
-1.271
-1.371
-1.338
33
-2,4%
Wijziging bestemmingsplannen
-61
-35
-46
-11
31,3%
Leges burgerzaken
-346
-380
-629
-249
65,6%
Begraafplaatsrechten
-172
-171
-147
25
-14,3%
Marktgelden en standplaatsvergoedingen
-33
-42
-48
-6
14,4%
Leges kabels en leidingen
-528
-528
-267
262
-49,5%
Leges overig
-11
-12
-79
-67
577,5%
Vaarvergunningen
-75
-73
-84
-11
15,7%
Totaal overige publiekrechtelijke heffingen
-2.497
-2.612
-2.636
-25
0,9%
Totaal inkomsten
-19.128
-19.911
-19.875
37
-0,2%

Grote afwijkingen lichten we toe in de financiële overzichten (hoofdstuk 4)

Beleid

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Beleid

Algemeen
De gemeentewet somt de belastingen die een gemeente mag heffen limitatief op. We kiezen ervoor niet alle belastingen te heffen. 

In de paragraaf lokale heffingen in de programmabegroting 2024-2027 staat het beleid voor belastingen en heffingen beschreven. In het raadsvoorstel 'Belastingverordeningen en tarieven 2024' die in de besluitvormende raad van 14 december 2023 is vastgesteld, is uitvoering gegeven aan dit beleid. Onderstaand per belastingsoort een korte herhaling van het vastgestelde beleid.

Onroerendezaakbelasting
De begroting van de onroerendezaakbelasting (OZB) gaat niet uit van een tarief, maar van een opbrengst. De uitwerking van de begrote opbrengst in een tarief volgt bij de jaarlijkse vaststelling van de belastingverordeningen en tarieven. De gedachte hierachter is dat de totale OZB-opbrengst niet mag veranderen als gevolg van waardefluctuaties op de onroerendgoedmarkt (WOZ-waarde). Algemeen uitgangspunt is een jaarlijkse indexering van de OZB-opbrengst met het inflatiepercentage (voor 2024; 3,1%). Daarnaast is in de kadernota het volgende besloten over de OZB tarieven; "In de begroting 2023 zijn de belastingtarieven met een inflatiepercentage van 2,5% verhoogd. De verwachte inflatie voor 2023 is echter 10,1%. Gezien de oplopende kosten voor de gemeente wordt voorgesteld de belastingtarieven voor het jaar 2024 aanvullend met 7,6% (10,1%-2,5%) te verhogen". Een uitbreiding van het WOZ-areaal (omvang van de voorraad WOZ-objecten) leidt tot een evenredige uitbreiding van de OZB-opbrengst.

Roerende zaakbelasting
Wettelijk is bepaald dat de tarieven van de roerende zaakbelasting (RZB) gelijk moeten zijn aan die van de OZB. Voor de RZB tarieven geldt dan ook hetzelfde als voor de OZB tarieven.

Rioolheffing
Conform het algemene uitgangspunt stijgt de rioolheffing met de inflatie (3,1%).

Afvalstoffenheffing
Conform het algemene uitgangspunt stijgt de afvalstoffenheffing met de inflatie (3,1%).

Forensenbelasting
Conform het algemene uitgangspunt stijgt de forensenbelasting in 2024 met het inflatiepercentage (3,1%).

Leges
Algemeen uitgangspunt bij de leges is de jaarlijkse indexering met het inflatiepercentage (3,1%). 
Uitzonderingen hierop zijn leges die gebonden zijn aan wettelijke tarieven en leges waarvoor uitdrukkelijk een ander beleid is gekozen.

In Nieuwkoop geheven belastingen
Wel
Niet
Onroerende zaakbelastingen
X
Belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten
X
Afvalstoffenheffing
X
Rioolheffing
X
Forensenbelasting
X
Leges
X
Precariobelasting
X
Baatbelasting
X
Niet-ingezetenen belasting
X
Parkeerbelasting
X
Hondenbelasting
X
Reclamebelasting
X
Toeristenbelasting
X

Kostendekkendheid

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Kostendekkendheid

Beleid is dat heffingen voor individueel verstrekte diensten in onze gemeente kostendekkend zijn. Het gaat om de volgende heffingen:

  • afvalstoffenheffing
  • rioolheffing
  • begraafrechten
  • leges vallend onder titel 1
  • leges vallend onder titel 2
  • leges vallend onder titel 3

Uit de kostendekkendheid-berekeningen blijkt dat een deel van deze belastingen minder dan 100 procent kostendekkend is. Het gaat om de tarieven voor begraafrechten, leges en rioolheffing. Hiervoor geldt dat we de tarieven bewust lager houden om in de tariefstelling niet al te veel af te wijken van gemeenten in de regio. Voor begraafrechten is dit ook conform de wens van de raad op basis van het beheerplan Begraven. 

De afvalstoffenheffing is minder dan 100 procent kostendekkend. Om dit alsnog te bereiken is een onttrekking gedaan uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing van € 56.000.

De rioolheffing is minder dan 97 procent kostendekkend, zoals het doel was bij de begroting. Hiervoor is een onttrekking van € 334.000 uit de voorziening rioolheffing gedaan. Er was een onttrekking van € 503.000 begroot.  De onttrekking is lager door een combinatie van lagere kosten  en een hogere opbrengst.

Afvalstoffenheffing
Nr.
Omschrijving
Begroting 2024
Jaarrekening 2024
1
Kosten van inzameling en verwerking van afval
3.300
3.371
2
Toerekenbare BTW
503
511
3
Kosten van overhead
400
400
4
Toerekening rente
0
0
5
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW)
18
18
6
Totaal kosten
4.221
4.300
7
Opbrengsten belastingen / leges
-3.906
-3.979
8
Overige opbrengsten
-310
-265
9
Onttrekking uit reserve
-310
-56
10
Totaal opbrengsten
-4.216
-4.300
11
Verschil
5
0
12
Kostendekkendheid
100%
100%
Rioolheffing
Nr.
Omschrijving
Begroting 2024
Jaarrekening 2024
1
Kosten aanleg, onderhoud en beheer gemeentelijke riolering
2.208
2.153
2
Toerekenbare BTW
175
145
3
Kosten van overhead
607
607
4
Toerekening rente
409
347
5
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW)
16
16
6
Totaal kosten
3.415
3.268
7
Opbrengsten belastingen / leges
-2.812
-2.935
8
Overige opbrengsten
-503
0
9
Onttrekking uit voorziening
-503
-333
10
Totaal opbrengsten
-3.315
-3.268
11
Verschil
100
0
12
Kostendekkendheid
97%
100%
Begraafplaatsrechten
Nr.
Omschrijving
Begroting 2024
Jaarrekening 2024
1
Kosten taakveld begravingen
340
188
2
Kosten van overhead
75
75
3
Toerekening rente
6
6
4
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW)
0
0
5
Totaal kosten
421
269
6
Opbrengsten belastingen / leges
-172
-147
7
Overige opbrengsten
0
0
8
Totaal opbrengsten
-172
-147
9
Verschil
249
122
10
Kostendekkendheid
41%
55%
11
Onttrekking uit reserve
0
0
12
Kostendekkendheid incl. storting
41%
55%
De Leges onder Titel 1: persoons- en reisdocumenten en commerciële vergunningen
Nr.
Omschrijving
Begroting 2024
Jaarrekening 2024
1
Kosten van de dienstverlening gericht op: 1.1. burgerlijke stand 1.2. reisdocumenten 1.3. rijbewijzen 1.4. verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen 1.5. verstrekkingen uit het Kiezersregister 1.6. verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 1.7. bestuursstukken 1.8. vastgoedinformatie 1.9. overige publiekszaken 1.10. gemeentearchief 1.11. huisvestingswet 1.12. leegstandwet 1.13. gemeentegaranties 1.14. marktstandplaatsen 1.15. winkeltijdenwet 1.16. kansspelen 1.17. kinderopvang 1.18. telecommunicatie, kabels en leidingen 1.19. verkeer en vervoer 1.20. diversen
2.021
2.162
2
Kosten van overhead
654
654
3
Toerekening rente
0
0
4
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW)
0
0
5
Totaal kosten
2.675
2.816
6
Opbrengsten belastingen / leges
-663
-929
7
Overige opbrengsten
-432
-412
8
Totaal opbrengsten
-1.095
-1.341
9
Verschil
1.580
1.475
10
Kostendekkendheid
41%
48%
De Leges onder titel 2: omgevingsvergunningen
Nr.
Omschrijving
Begroting 2024
Jaarrekening 2024
1
Kosten taakvelden titel 2
1.114
1.031
2
Kosten van overhead
668
668
3
Toerekening rente
0
0
4
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW)
0
0
5
Totaal kosten
1.782
1.699
6
Opbrengsten belastingen / leges
-1.292
-1.338
7
Overige opbrengsten
-70
-6
8
Totaal opbrengsten
-1.362
-1.344
9
Verschil
420
355
10
Kostendekkendheid
76%
79%
11
Storting in egalisatiereserve
0
0
12
Kostendekkendheid incl. storting
76%
79%
De Leges onder titel 3: dienstverlening Europese richtlijnen en APV
Nr.
Omschrijving
Begroting 2024
Jaarrekening 2024
1
Kosten taakvelden titel 3: 3.1 horeca 3.2 evenementen of markten 3.3 prostitutiebedrijven 3.4 smart-, head-, of growshops 3.5 huisvestingwet 2014 3.6 leefmilieuverordening 3.7 brandbeveiligingsverordening 3.8 standplaatsen en gebruik van de (openbare) weg 3.9 in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 3.10 diversen
5
4
2
Kosten van overhead
89
89
3
Toerekening rente
0
0
4
Perceptiekosten (heffing en invordering door SVHW)
0
0
5
Totaal kosten
94
93
6
Opbrengsten belastingen / leges
-11
-12
7
Overige opbrengsten
0
0
8
Totaal opbrengsten
-11
-12
9
Verschil
83
81
10
Kostendekkendheid
11%
13%

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Lokale lastendruk

Algemeen
In de volgende tabel staat de ontwikkeling van de woonlasten voor een gemiddeld huishouden. Onder 
een gemiddeld huishouden verstaan wij het volgende:
• De gemiddelde WOZ-waarde per gemeente van een woning in het jaar 2024, bron: 
www.coelo.nl/atlas gemeenten/gemiddelde woningwaarde.
• Een gemiddeld huishouden bestaat uit twee of meer personen.
• De gemeenten Nieuwkoop, Kaag en Braassem en Bodegraven-Reeuwijk werken met gedifferentieerde tarieven. Om het variabele deel van de tarieven te kunnen berekenen en te vergelijken gaan we bij alle drie de gemeenten uit van de volgende aannames:
- Verdeling gebruik huishoudens over soorten containers:
71% maakt gebruik van een 140 liter container
16% maakt gebruik van een 240 liter container
13% maakt gebruik van een ondergronds container
-  Aantal aanbiedingen/inworpen per jaar:
13 aanbiedingen bij een 140 liter container
13 aanbiedingen bij een 240 liter container
40 inworpen bij een ondergrondse container

 

Tarieven 2024 van Nieuwkoop en vergelijkbare gemeenten
Bedragen x € 1.000
Percentage OZB
Bedrag OZB
Afvalstoffen heffing
Rioolheffing
Gemiddelde waarde woning
Totaal woonlasten
Alphen a/d Rijn
0,0773%
329
330
280
425.000
939
Kaag en Braassem
0,0900%
469
381
303
521.000
1.152
Nieuwkoop
0,1066%
534
366
227
501.000
1.127
Bodegraven-Reeuwijk
0,1280%
625
388
351
488.000
1.364
Gemiddeld
0,1005%
489
366
290
483.750
1.146

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Kwijtscheldingsbeleid

De uitvoering van het kwijtscheldingsbeleid is sinds begin 2012 uitbesteed aan SVHW en maakt onderdeel uit van de dienstverleningsovereenkomst (DVO). In onderstaande tabel zijn de financiële effecten van kwijtscheldingen over 2024 vermeld.

Kwijtscheldingen (x € 1.000)
Begroting 2024
Begroting na wijziging 2024
Rekening 2024
Verschil
Afvalstoffenheffing
60
70
68
-2
Rioolheffing
55
55
56
1
Toeslagenaffaire
0
0
4
4