
Programma 1 Ruimtelijke ontwikkeling
Dit programma bestaat uit de volgende thema's:
- Ruimtelijk beleid
- Grondzaken & Vastgoed
- Economie en recreatie & toerisme
Realisatie van de beoogde maatschappelijke effecten
Terug naar navigatie - Programma 1 Ruimtelijke ontwikkeling - Realisatie van de beoogde maatschappelijke effectenVanuit de ambities van onze Omgevingsvisie werkten we in 2024 door aan de speerpunten ‘sterke dorpen, gelukkige mensen, groene toekomst’. Hierbij is stevig ingezet op het versnellen van woningbouw. In 2021 startte het team woningbouw met het doel om in tien jaar tijd 1.900 woningen te realiseren. Met de in juni 2024 vastgestelde strategische koers trokken we de ambitie door tot 2040 met het doel om 2.300 woningen te realiseren. Hierbij zetten we in op creatieve woonvormen en woon-zorgconcepten. Belangrijk bij de realisatie van nieuwe woonwijken blijft een goede ontsluiting. Vanuit de mobiliteitsopgave in Ter Aar en het daaraan gekoppelde (nieuwe) project Ter Aar-Zuidoost ontstond vanuit de provincie discussie over 3 ha locaties. Om de ruimtelijke claims voor de 3 ha locaties in beeld te brengen is eind 2024 een onderzoek gestart.
Eind 2024 werd duidelijk dat corporatie WDA geen woningen kon overnemen van corporatie Hof Wonen. Met corporatie Hof Wonen startten gesprekken over prestatieafspraken en om de problemen rondom achterstallig onderhoud en verduurzaming van de woningvoorraad op te lossen.
Sterke dorpen en gelukkige mensen vraagt om meer dan alleen woningbouw. In 2024 werkten we dan ook door aan de ontwikkeling van Integrale Kindcentra (IKC), zwembad De Wel en het versterken van dorpscentra. Hierover leest u verderop meer.
Samenwerking verbonden partijen
Terug naar navigatie - Programma 1 Ruimtelijke ontwikkeling - Samenwerking verbonden partijenGemeenschappelijke regeling Holland Rijnland
Zie voor een toelichting Paragraaf verbonden partijen
Thema Ruimtelijk beleid
Terug naar navigatie - - Thema Ruimtelijk beleidRealisatie van het beleid
Terug naar navigatie - Thema Ruimtelijk beleid - Realisatie van het beleidMet deze jaarrekening blikken we terug op het beleid dat is vastgelegd in de begroting 2024 en de belangrijkste ontwikkelingen die zich in 2024 voordeden.
Parken Zevenhoven
Terug naar navigatie - Thema Ruimtelijk beleid - Parken ZevenhovenWat wilden we bereiken?
Na positief resultaat vanuit de lobby richting PZH werken we voor de parken in Zevenhoven verder aan de omzetting van de functie van recreatie naar wonen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het omzetten van de recreatieparken naar woonparken is een veelomvattend project. Het beperkt zich niet alleen tot een wijziging van het omgevingsplan, we kijken ook naar (verbeteren van) gebrekkige infrastructuur (wegen/riolering), milieuaspecten, (brand)veiligheid, verevening en wie heeft welke verantwoordelijkheid in het proces. Voor het omzetten van de functie recreatiewoningen parken Zevenhoven naar woonfunctie is veel uitgezocht en zijn gesprekken gevoerd met de stuurgroep om dit veelomvattende project naar een volgende fase te brengen. Hierover bent u geïnformeerd via een raadsinformatiebrief. Het is belangrijk dat er onder bewoners nog steeds voldoende draagvlak is voor de omzetting van de functie om door te werken naar een volgende stap in het proces. Hierover voerden wij eind 2024 gesprekken met de stuurgroep. Ook vroegen we de stuurgroep om een draagvlakmeting te starten onder de bewoners.
Omgevingsplan
Terug naar navigatie - Thema Ruimtelijk beleid - OmgevingsplanWat wilden we bereiken?
Voortzetting activiteiten richting een volwaardig omgevingsplan
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Onder de Omgevingswet moet iedere gemeente één omgevingsplan voor haar hele grondgebied vaststellen. Gemeenten hebben hier de tijd voor tot en met 31 december 2031. Om een omgevingsplan te maken dat voldoet aan de Omgevingswet moeten we regels uit verschillende documenten (o.a. bestemmingsplannen, overgedragen Rijksregels, verordeningen) samenbrengen, onderling afstemmen en harmoniseren. In 2024 werkten wij verder aan de basis voor de structuur van het omgevingsplan en zorgden wij ervoor dat we ook software technisch gezien in staat zijn om wijzigingen in het omgevingsplan te verwerken.
Het komen tot een volwaardig omgevingsplan is een omvangrijke opgave. Tot eind 2031 zijn wij dan ook volop bezig met de transitie naar het volwaardig omgevingsplan om invulling te geven aan deze wettelijke taak.
Natuuropgaven
Terug naar navigatie - Thema Ruimtelijk beleid - NatuuropgavenWat wilden we bereiken?
Versterken natuur
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Samen met de provincie Zuid-Holland werken we aan het versterken van onze natuur. De inrichting voor de nieuwe natuur in een deel van de Meijegraslanden ten zuiden van de Nieuwkoopse Plassen is afgerond. Dit gebeurde in samenwerking met programmabureau Veenweiden Gouwe Wiericke. Voor project Ruygeborgh II gaf de gemeenteraad in 2024 de verklaring van geen bedenkingen af. De samenwerking Gouwe Wiericke is verlengd tot 2027. In november 2024 hebben we samen met de provincie de samenwerkingsovereenkomst getekend voor de aanleg van een bos in de Noordse Buurt. Ook participeren wij in de gebiedsgerichte aanpak Veenweiden, onderdeel van het ZH-PLG (Zuid-Hollands programma Landelijk Gebied).
Thema Grondzaken en Vastgoed
Terug naar navigatie - - Thema Grondzaken en VastgoedRealisatie van het beleid
Terug naar navigatie - Thema Grondzaken en Vastgoed - Realisatie van het beleidMet deze jaarrekening blikken we terug op het beleid dat is vastgelegd in de begroting 2024 en de belangrijkste ontwikkelingen die zich in 2024 hebben voorgedaan.
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
Terug naar navigatie - Thema Grondzaken en Vastgoed - Verduurzaming gemeentelijk vastgoedWat wilden we bereiken?
Duurzaam en toekomstbestendig gemeentelijk vastgoed door het planmatig verduurzamen van ons gemeentelijk vastgoed via logische stappen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Met ondersteuning van de provincie zijn we begonnen met het opstellen van een ‘routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed’. Met deze routekaart stellen we de uitgangspunten voor de verduurzaming van ons maatschappelijk en gemeentelijk vastgoed vast en kunnen we prioriteiten stellen en benodigde investeringen in kaart brengen. De routekaart leggen we in 2025 aan de gemeenteraad voor.
In 2024 zetten we daarnaast al concrete stappen richting verduurzaming van ons vastgoed. Zo lieten we verduurzamingsadviezen opstellen voor verschillende gemeentelijke panden. Voor de vijf huurwoningen aan de Achterweg werkten we verschillende verduurzamingsscenario’s uit. Het voorkeursscenario, waarbij de woningstichting de woningen zou overnemen en opnemen in haar verduurzamingsprogramma, bleek helaas niet haalbaar. In 2025 willen we een definitieve keuze maken over de verduurzaming van deze woningen. Verder startten we met de verduurzaming van het gebouw 'De Verbinding' in Nieuwkoop.
Tot slot dienden we aanvragen in voor de rijkssubsidieregeling ‘duurzaam maatschappelijk vastgoed’ (DUMAVA). Voor de panden ‘De Verbinding’ (€ 120.000) en ‘De Vlijt’ (€ 392.000) zijn deze verduurzamingssubsidies toegekend. Voor verduurzaming van sporthal De Vlijt beslissen we eerst over de toekomst van het gebouw. Dit is nodig vanwege het afgenomen gebruik.
Centrumontwikkeling Langeraar
Terug naar navigatie - Thema Grondzaken en Vastgoed - Centrumontwikkeling LangeraarWat wilden we bereiken?
Het in stand houden van de vitaliteit en levendigheid in het centrum van Langeraar door het behoud van de supermarkt.
Als er een supermarkt op de locatie van Parola komt, is een alternatieve ruimte nodig voor de activiteiten van de verenigingen die nu gebruik maken van gebouw Parola.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We ondersteunden op verschillende manieren het initiatief voor een nieuwe supermarkt op de locatie Parola. Zo organiseerden we participatieavonden en werkten we aan een ontwerp voor een passende buitenruimte voor als de nieuwe supermarkt er komt.
Helaas trok de initiatiefnemer zich terug als ontwikkelaar en liet ons weten op zoek te gaan naar een nieuwe ontwikkelende partij en belegger om het project voort te zetten. Hierdoor is de vergunningsprocedure bevroren en het raadsvoorstel voor de herinrichting van de openbare ruimte rondom de nieuwe supermarktlocatie aangehouden. We bleven steeds in gesprek met de initiatiefnemer over de voortgang en mogelijke oplossingen voor het project. Dit leverde eind 2024 nog geen concreet resultaat op.
Met de initiatiefnemer is afgesproken om eind januari 2025 duidelijkheid te geven over de kansrijkheid van een ontwikkelaar. De beoogde supermarktexploitant gaf wel aan nog steeds geïnteresseerd te zijn in de exploitatie van een supermarkt. Parallel aan deze gesprekken werkten we verschillende scenario’s uit en deden voorwerk voor vervolgstappen. Hierdoor kunnen we snel handelen zodra het resultaat van de zoektocht van de initiatiefnemer naar een ontwikkelaar en belegger duidelijk is. Het college blijft van mening dat een supermarkt van groot belang is voor de vitaliteit van Langeraar. We blijven ons daarom ook in 2025 inzetten voor dit project.
Aanleg nieuwe volkstuinencomplex Ter Aar
Terug naar navigatie - Thema Grondzaken en Vastgoed - Aanleg nieuwe volkstuinencomplex Ter AarWat wilden we bereiken?
Verhuizing van het huidige volkstuinencomplex aan de Oostkanaalweg naar de nieuwe locatie aan de Veldweg in Ter Aar, zodat de achterblijvende locatie beschikbaar is voor (tijdelijke) woningbouw.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Inmiddels is een onherroepelijke omgevingsvergunning verkregen voor de nieuwe volkstuinenlocatie. Eind 2024 startten de voorbereidingen voor de aanleg van het nieuwe complex. De Volkstuinvereniging ruimde het oude complex op. Begin 2025 leggen we het nieuwe complex aan. Volgens planning verhuist de volkstuinvereniging in maart 2025 naar de nieuwe locatie aan de Veldweg.
Thema Economie, Recreatie & Toerisme
Terug naar navigatie - - Thema Economie, Recreatie & ToerismeRealisatie van het beleid
Terug naar navigatie - Thema Economie, Recreatie & Toerisme - Realisatie van het beleidMet deze jaarrekening blikken we terug op het beleid dat is vastgelegd in de begroting 2024 en de belangrijkste ontwikkelingen die zich in 2024 voordeden.
Recreatie en Toerisme
Terug naar navigatie - Thema Economie, Recreatie & Toerisme - Recreatie en ToerismeWat wilden we bereiken?
Onze mooie gemeente nodigt uit tot actief buiten bewegen, zoals fietsen, wandelen en varen. De aantrekkelijke dorpscentra nodigen uit voor een pauze in een van de horecagelegenheden, een boodschap of een culturele activiteit.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wij onderzochten of het invoeren van verblijfsbelasting (ook bekend als toeristenbelasting) een bijdrage kan leveren aan onze gemeente. Het onderzoek toont aan dat verblijfsbelasting een bijdrage levert aan de openbare voorzieningen. Daarop besloot de raad om vanaf 1 april 2025 deze belasting in te voeren. De verordening hiervoor stelde de raad in december 2024 vast.
In Hollandse Plassenverband stimuleren we duurzame waterrecreatie. Ook de provincie Zuid-Holland vindt dit belangrijk. Met subsidie van de provincie zijn in 2024 twee laadpalen voor de elektrische pleziervaart in gebruik genomen. De laadpalen maken deel uit van de routemogelijkheden voor elektrische vaartuigen.
Het stimuleren van recreatie en toerisme doen we onder andere onder de naam 'Nieuwkoop – Parel van het Groene Hart'. In 2024 is Groene Hart Marketing nieuw leven ingeblazen. Nieuwkoop is hierbij aangesloten. Ook promoten we 'Ontdek Nieuwkoop' op sociale media via stichting Nieuwkoop Marketing.
Ondanks dat wandel-, vaar- en fietsroutes steeds vaker via de smartphone zijn te volgen, blijft goede toeristische bebording belangrijk. In 2024 vernieuwden we de borden van het sloepennetwerk, zodat de routes weer duidelijk en leesbaar zijn. Vanaf het water plaatsten we een duidelijke verwijzing naar het centrum van dorpskern Nieuwkoop en kregen de informatieborden met betrekking tot de Oude Hollandse Waterlinie een upgrade.
Arbeidsmigranten
Terug naar navigatie - Thema Economie, Recreatie & Toerisme - ArbeidsmigrantenWat wilden we bereiken?
Onder andere binnen de greenport wordt veel gewerkt met arbeidsmigranten. Om beter grip te krijgen op arbeidsmigranten (o.a. huisvesting) is een aantal activiteiten gestart.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Glastuinbouw, distributiecentra en tal van lokale MKB bedrijven maken gebruik van arbeidskrachten die vooral uit landen binnen de EU komen. Het verblijf van arbeidsmigranten brengt in heel Nederland uitdagingen met zich mee, ook in Nieuwkoop. In Greenport-verband troffen we in 2024 voorbereidingen om in 2025 een digitaal nachtregistratie systeem te implementeren. Voor juiste informatievoorziening aan arbeidsmigranten is in Greenport-verband in 2024 de My-Info app uitgerold. In 2024 werkten we aan de beleidsvisie Arbeidsmigranten gemeente Nieuwkoop om meer grip te krijgen op de problematiek, onder andere op het gebied van huisvesting en uitbuiting. Bij het thema Arbeidsmigranten zijn verschillende teams betrokken; Economie, Burgerzaken, Toezicht en Handhaving en Wonen. De gemeenteraad stelde het beleid begin 2025 vast.
Circulaire economie
Terug naar navigatie - Thema Economie, Recreatie & Toerisme - Circulaire economieWat wilden we bereiken?
Stimuleren van Circulaire economie via het Actieplan Groene Hart (Werkt): MKB-Deal metaal en demontagehal Cyclus.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Ook wij werken aan een circulaire economie in samenwerking met het Groene Hart Werkt. Vanuit de Metaalunie is het initiatief genomen om deel te nemen aan de MKB-Deal. De Metaalunie ondersteunt hiermee de metaalsector - sterk aanwezig in onze gemeente - om een circulaire efficiencyslag te maken. Hiervoor stelde de Metaalunie onder meer een deskundig adviseur aan om technische adviezen te geven. Wij leveren ambtelijke ondersteuning. De provincie kende de subsidie voor dit project eind 2024 toe. Penvoerder is de gemeente Alphen aan den Rijn.
Vanuit het actieprogramma Groene Hart Werkt droegen we ook bij aan de demontagehal van Cyclus op het terrein van Rijnvicus. Door grof huishoudelijk afval zoals meubels te demonteren, is dit beter te hergebruiken. Dit vermindert de hoeveelheid restafval voor de verbrandingsoven.
Ontwikkelingen dorpscentra
Terug naar navigatie - Thema Economie, Recreatie & Toerisme - Ontwikkelingen dorpscentraWat wilden we bereiken?
In ons toekomstbeeld voor onze gemeente zien wij sterke dorpen die bruisen van de activiteit. We zorgen met onze creatieve ondernemers voor aantrekkelijke centra met een eigen identiteit. De dorpscentra nodigen uit voor een boodschap, een pauze in een van de horecagelegenheden of een culturele activiteit.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Samen met de ondernemers en samenleving werken we eraan om het voorzieningenniveau op peil te houden en de centra hun aantrekkingskracht te laten behouden. Zo heeft Zevenhoven een door vrijwilligers gerunde supermarkt en wordt het buitenplein ingericht tot mooi verblijfsgebied. In 2024 sloot de Spar in Langeraar. Samen met een initiatiefnemer praten we over mogelijkheden voor een supermarkt in Langeraar (lees hierover meer op pagina 14).
In Ter Aar werken we door aan het Masterplan Dorpshart Ter Aar. In 2024 werkten we de motie met betrekking tot de Essenlaan in het Masterplan uit en vroegen we een subsidie aan. Helaas bleek eind 2024 dat we niet in aanmerking komen voor de subsidie. Dit betekent dat we binnen de kaders van het Masterplan een alternatief uitwerken om het centrum tot een aantrekkelijk winkel- en verblijfsgebied om te vormen.
In dorpskern Nieuwkoop is de BIZ Hart van Nieuwkoop verder geprofessionaliseerd na een bestuurswisseling en door inzet van een centrummanager. De BIZ stelde een meerjarenplan vast. In het centrum van dorpskern Nieuwkoop zijn belangrijke stappen gezet bij de herinrichting van met name het Reghthuysplein die ook in 2025 doorgaan.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - - BeleidsindicatorenNaam indicator |
Eenheid |
Nieuwkoop BG 2024 |
Nieuwkoop JR 2024 |
Gemeenten 25.000 -50.000 inwoners |
Bron |
---|---|---|---|---|---|
Functiemenging |
% |
49,4 |
49,7 |
50,6 |
CBS BAG/LISA |
2022 |
2023 |
2023 |
|||
Vestiging(en) van bedrijven |
Per 10.000 inwoners 15-65 jaar |
184,9 |
194,9 |
174,2 |
LISA |
2022 |
2023 |
2023 |
|||
Aantal banen |
Per 10.000 inwoners 15-65 jaar |
522,3 |
633,3 |
738,4 |
CBS/LISA |
2022 |
2023 |
2023 |
|||
Gemiddelde WOZ waarde alle woningen |
€ 1.000 |
378 |
446 |
361 |
CBS |
2022 |
2023 |
2023 |
|||
Nieuw gebouwde woningen |
Aantal per 1.000 woningen |
6 |
8,8 |
8,4 |
BAG/ABF |
2022 |
2023 |
2023 |
|||
Demografische druk |
% |
74,4% |
75,9% |
79,5% |
CBS |
2021 |
2024 |
2024 |
|||
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudens |
In Euro's |
971 |
1033 |
geen data |
COELO |
2023 |
2024 |
||||
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudens |
In Euro's |
1.086 |
1149 |
geen data |
COELO |
2023 |
2024 |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - - Financieel overzichtExploitatie |
Begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijzigingen |
Realisatie 2024 |
Verschil begroting en realisatie |
|
---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||
Ruimtelijk beleid |
2.458 |
2.468 |
2.548 |
-80 |
|
Grondzaken en vastgoed |
21.675 |
10.426 |
10.389 |
36 |
|
Economie, toerisme, natuur |
3.460 |
5.312 |
4.094 |
1.219 |
|
Totaal Lasten |
27.593 |
18.207 |
17.031 |
1.176 |
|
Baten |
|||||
Ruimtelijk beleid |
-1.313 |
-1.486 |
-1.571 |
84 |
|
Grondzaken en vastgoed |
-21.481 |
-9.272 |
-10.847 |
1.575 |
|
Economie, toerisme, natuur |
-584 |
-1.632 |
-984 |
-649 |
|
Totaal Baten |
-23.378 |
-12.391 |
-13.401 |
1.010 |
|
Totaal saldo van lasten en baten |
4.215 |
5.816 |
3.630 |
2.186 |
|
Onttrekkingen |
|||||
Ruimtelijk beleid |
-757 |
-3.141 |
-2.845 |
-295 |
|
Stortingen |
|||||
Ruimtelijk beleid |
1.209 |
2.720 |
4.443 |
-1.723 |
|
Grondzaken en vastgoed |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Economie, toerisme, natuur |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Stortingen |
1.209 |
2.720 |
4.443 |
-1.723 |
|
Saldo mutaties reserve |
451 |
-421 |
1.598 |
-2.019 |
|
Resultaat |
4.666 |
5.395 |
5.228 |
167 |
Toelichting
Terug naar navigatie - Financieel overzicht - ToelichtingLASTEN
Thema Ruimtelijk beleid (€ 80.000 nadeel)
Wonen (€ 92.000 nadeel)
Dit betreft de voorbereidingskosten januari t/m mei van de in juni 2024 geopende grondexploitatie Flexwonen Ter Aar-Noordoost. Onder de baten staat de inbreng van de voorbereidingskosten in de grondexploitatie verantwoord voor hetzelfde bedrag.
Het overige verschil van € 12.000 (voordeel) is een samenstel van afwijkingen lager dan de rapportagegrens.
Thema Grondzaken en vastgoed (€ 89.000 voordeel)
Vastgoed (€ 131.000 voordeel)
De belangrijkste reden van dit voordeel is dat we de verbouwing van het Oekraïne-pand aan het Beukenpad volledig konden financieren uit het ontvangen rijksbudget. Daarom vond geen afschrijving plaats.
Het overige (beperkte) verschil van € 42.000 is ontstaan door de verwerking van de financiële resultaten van de grondexploitaties. Een gedetailleerde verantwoording van de resultaten (financieel en niet-financieel) van de grondexploitaties vindt plaats bij de actualisatie van de grondexploitaties per 31 december 2024.
Thema Economie, toerisme, natuur (€ 1.219.000 voordeel)
Duurzaamheid energiearmoede (€ 256.000 voordeel)
Van het beschikbare budget (€ 282.000) voor de uitvoering van de (SISA) regeling energiearmoede is een deel (€ 25.000) uitgegeven. Dit betrof middelen die beschikbaar zijn gesteld voor de isolatie van huurwoningen van Woondiensten Aarwoude en voorbereidingskosten voor een isolatieaanpak voor huishoudens met een laag inkomen en een eigen grondgebonden woning waarvoor een overeenkomst is afgesloten met het Duurzaam Bouwloket (DB). Eind 2024 schreven we deze eigenaren aan. Aanmelding ontzorgt hen volledig bij de realisatie van de isolatiemaatregelen. De financiële afwikkeling vindt plaats via een derdengeldenrekening van het DB. Een voorschotnota van € 150.000 is in februari 2025 hierop gestort.
De resterende middelen op basis van deze regeling schoven we door naar 2025. Onder de baten leidt dit tot een nadeel voor hetzelfde bedrag, per saldo budgettair neutraal.
Duurzaamheid energiebesparingsfonds (€ 915.000 voordeel)
Het budget voor het energiebesparingsfonds bestaat voor een deel (€855.000 ) uit een specifieke uitkering van het Rijk en voor een deel (€ 488.000 voor 2024 ) uit een onttrekking aan de reserve Duurzaamheid. De werkelijke uitgaven waren € 340.000 die we ten laste van de specifieke uitkering brengen. Het resterende Rijksbudget mogen we doorschuiven naar 2025.
Er vindt geen onttrekking aan de reserve Duurzaamheid plaats. Tegenover het voordeel van € 915.000 staat een nadeel onder de baten en onder de reserve mutaties, per saldo budgettair neutraal.
Duurzaamheidsprogramma (€ 49.000 voordeel)
Voor de uitvoering van het duurzaamheidsprogramma was een budget van € 153.000 beschikbaar, de werkelijke uitgaven waren € 104.000 (zoals het opstellen van het Duurzaamheidsprogramma 2025-2028, diverse energieprestatieadviezen, de aanbesteding van het Soortenmanagementplan, de inloop- en bewonersbijeenkomsten en de uitgevoerde energiescans voor bedrijven). Deze lagere uitgave leidt tot een lagere onttrekking aan de reserve duurzaamheid van € 49.000.
BATEN
Thema Ruimtelijk beleid (€ 84.000 voordeel)
Wonen (€ 92.000 voordeel)
Dit betreft de inbreng van de voorbereidingskosten grondexploitatie Flexwonen Ter Aar-Noordoost. Zie toelichting onder lasten.
Het overige verschil van € 8.000 (nadeel) is een samenstel van afwijkingen lager dan de rapportagegrens.
Thema Grondzaken en vastgoed (€ 1.575.000 voordeel)
Dit nadeel is ontstaan door de verwerking van de financiële resultaten van de grondexploitaties. Een gedetailleerde verantwoording van de resultaten (financieel en niet-financieel) van de grondexploitaties vindt plaats bij de actualisatie van de grondexploitaties per 31 december 2024.
Thema Economie, toerisme, natuur (€ 649.000 nadeel)
Duurzaamheid energiearmoede (€ 256.000 nadeel)
Zie toelichting onder lasten (Duurzaamheid energiearmoede).
Duurzaamheid energiebesparingsfonds (€ 427.000 nadeel)
Zie toelichting onder lasten (Duurzaamheid energiebesparingsfonds).
Het overige verschil van € 34.000 (voordeel) is een samenstel van afwijkingen lager dan de rapportagegrens.
RESERVES
Toevoeging reserves (€ 1.723.000 nadeel)
Reserve winstneming grondexploitaties (€ 1.089.000 nadeel)
Bij de actualisatie van de grondexploitaties per 31 december 2024 is tussentijdse winst genomen bij de grondexploitatie Teylerspark fase 2. Op basis van het voorzichtigheidsprincipe storten we deze tussentijdse winst in een reserve. Na afronding van het project realiseren we de winst daadwerkelijk.
Algemene reserve, vrijval voorziening afgesloten complexen (€ 592.000 nadeel)
Uit de actualisatie van de grondexploitaties is gebleken dat de voorziening afgesloten complexen kan vrijvallen voor € 592.000. Dit bedrag is toegevoegd aan de algemene reserve.
Het overige verschil van € 42.000 (nadeel) is een samenstel van afwijkingen lager dan de rapportagegrens.
Onttrekking reserves (€ 298.000 nadeel)
Reserve Duurzaamheid (€ 488.000 nadeel)
Zie toelichting onder lasten duurzaamheid energiebesparingsfonds.
Reserve kapitaallasten (€ 167.000 voordeel)
De verbouwing van het Oekraïne-pand aan het Beukenpad in Ter Aar hebben we volledig kunnen financieren uit het ontvangen rijksbudget. Er is daarom geen onttrekking aan de reserve kapitaallasten nodig en de reserve kan vrijvallen.
Het overige verschil van € 23.000 (voordeel) is een samenstel van afwijkingen lager dan de rapportagegrens.