
Programma 4 Bestuur en dienstverlening
Dit programma bestaat uit de volgende thema's:
- Publiekszaken
- Bestuur
- Openbare Orde en Veiligheid
Beoogde maatschappelijke effecten
Terug naar navigatie - Programma 4 Bestuur en dienstverlening - Beoogde maatschappelijke effectenOnze inwoners, ondernemers en verenigingen mogen rekenen op betrouwbare, bereikbare en tijdige dienstverlening.
Realisatie van de beoogde maatschappelijke effecten
Terug naar navigatie - Programma 4 Bestuur en dienstverlening - Realisatie van de beoogde maatschappelijke effectenHet afgelopen jaar hebben we ons ingezet om op een eenvoudige en toegankelijke wijze inwoners, bedrijven en verenigingen/instellingen de producten en diensten te verstrekken die zij nodig hebben. Digitaal waar kan, persoonlijk als dat nodig bleek.
Samenwerking verbonden partijen
Terug naar navigatie - Programma 4 Bestuur en dienstverlening - Samenwerking verbonden partijenNieuwkoop werkt samen met andere overheden in een aantal gemeenschappelijke regelingen:
- Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM)
- HECHT
- Holland Rijnland
- Omgevingsdienst West-Holland (ODHW)
Daarnaast zijn we lid van de Vereniging Zuid-Hollandse Gemeenten (VZHG) en Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en aandeelhouder in onder andere Oasen NV.
Voor een toelichting verwijzen wij naar Paragraaf verbonden partijen
Thema Publiekszaken
Terug naar navigatie - - Thema PubliekszakenRealisatie van het beleid
Terug naar navigatie - Thema Publiekszaken - Realisatie van het beleidMet deze jaarrekening blikken we terug op het beleid dat is vastgelegd in de begroting 2024 en de belangrijkste ontwikkelingen die zich in 2024 hebben voorgedaan.
Onderzoek verenigingsraad
Terug naar navigatie - Thema Publiekszaken - Onderzoek verenigingsraadWat wilden we bereiken?
In overleg met verenigingen bezien of er behoefte en bereidheid is tot het komen van een verenigingenraad.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het verenigingsloket (en het plan om te komen tot een verenigingsraad) is in het kader van een andere subsidiesystemathiek over gegaan naar de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling. De ondersteuning van verenigingen krijgt een nieuwe impuls vanuit het team de Verbinding /Nieuwkoop Actief. Mede door de laagdrempelige contacten tussen het team Nieuwkoop Actief en het verenigingsleven blijkt er geen behoefte aan een extra overlegstructuur in de vorm van een verenigingenraad Bij de decemberwijziging informeerden we de gemeenteraad hierover en is dit budget teruggeven.
Verenigingsloket
Terug naar navigatie - Thema Publiekszaken - VerenigingsloketWat wilden we bereiken?
Het verder doorontwikkelen van (de functie van het) verenigingsloket
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het verenigingsloket (en het plan om te komen tot een verenigingsraad) is in het kader van een andere subsidiesystemathiek over gegaan naar de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling. De ondersteuning van verenigingen krijgt een nieuwe impuls vanuit het team de Verbinding/Nieuwkoop Actief. Bij de decemberwijziging informeerden we de gemeenteraad hierover en is dit budget teruggeven.
Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv)
Terug naar navigatie - Thema Publiekszaken - Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv)Wat wilden we bereiken?
We willen onze diensten zo toegankelijk mogelijk aanbieden. We gaan ervoor zorgen dat onze inwoners aanvragen zowel digitaal als per post kunnen indienen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De invoering van Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) is wederom uitgesteld. Dit maal tot 1 januari 2026. We hebben de werkzaamheden die nodig zijn voor de invoering tot zo ver als mogelijk gedaan en verrichten voor de invoering nog wat kleine werkzaamheden.
Thema Bestuur
Terug naar navigatie - - Thema BestuurRealisatie van het beleid
Terug naar navigatie - Thema Bestuur - Realisatie van het beleidMet deze jaarrekening blikken we terug op het beleid dat is vastgelegd in de begroting 2024 en de belangrijkste ontwikkelingen die zich in 2024 hebben voorgedaan. Voor dit thema is geen beleid opgenomen in de begroting 2024 en hebben geen belangrijke ontwikkelingen voorgedaan.
Thema Openbare orde en veiligheid
Terug naar navigatie - - Thema Openbare orde en veiligheidRealisatie van het beleid
Terug naar navigatie - Thema Openbare orde en veiligheid - Realisatie van het beleidMet deze jaarrekening blikken we terug op het beleid dat is vastgelegd in de begroting 2024 en de belangrijkste ontwikkelingen die zich in 2024 hebben voorgedaan.
Herzien evenementenbeleid
Terug naar navigatie - Thema Openbare orde en veiligheid - Herzien evenementenbeleidWat wilden we bereiken?
Een integraal evenementenbeleid dat transparant is op gebied van vergunningverlening en toezicht en handhaving. Zo hebben organisatoren van de evenementen duidelijke kaders waarbinnen zij een evenement kunnen organiseren. We gaan een inventarisatie en analyse maken van beschikbare documenten, actuele vraagstukken en/of knelpunten van evenementen in de gemeente. Deze informatie halen we onder andere op door consultatie met inwoners, interne en externe partners, organisatoren van evenementen en in afstemming met de gemeenteraad. Met de bouwstenen die wij uit deze inventarisatie halen stellen we het evenementenbeleid op.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2024 is het evenementenbeleid herzien. Dit herziene beleid is tot stand gekomen met behulp van stakeholders zoals organisatoren, inwoners, politie en omgevingsdienst. Het herziene Evenementenbeleid stelde de gemeenteraad in januari 2025 vast voor een periode van vier jaar.
Beleidsregels Bibob
Terug naar navigatie - Thema Openbare orde en veiligheid - Beleidsregels BibobWat wilden we bereiken?
Een actueel gemeentelijk beleid op basis van de wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (wet Bibob). Het huidige Bibob beleid toetsen aan de wensen/eisen om de integriteit van houders en/of aanvragers van vergunningen en subsidies te toetsen bij het landelijk bureau Bibob. In samenwerking met de politie stellen we het beleid op om zo ondermijning tegen te gaan.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het Bibob beleid is in 2024 niet herzien doordat veel capaciteit is ingezet voor het herzien van het 'alcoholbeleid' en het 'evenementenbeleid'. Wel is ingezet op het inventariseren van mogelijke risicovolle organisaties en handhaven we hierop integraal met andere instanties, zoals de Belastingdienst, Politie, RIEC en VWA. De verwachting is dat we het Bibob beleid in 2025 herzien.
Preventie- en Handhavingsplan Alcohol
Terug naar navigatie - Thema Openbare orde en veiligheid - Preventie- en Handhavingsplan AlcoholWat wilden we bereiken?
Vernieuwing van het huidige beleidsplan Preventie-en Handhavingsplan Alcohol dat stamt uit 2014. Hiermee geven we handhavers, organisatoren van evenementen en ook horeca en verenigingen duidelijke kaders mee rondom gebruik van alcohol. We geven het handhavingsplan vorm in samenwerking met de sociale partners, verenigingen en horeca. We gebruiken hiervoor ook de inzichten uit het gemeentelijke gezondheidsbeleid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2024 hebben we het Preventie-en Handhavingsplan Alcohol herzien. Deze is in januari 2025 vastgesteld door de gemeenteraad. Het nieuwe beleidsplan is vanuit de participatie van verenigingen, GGD en dergelijke tot stand gekomen.
Uitvoering beleidsplan veiligheidsregio Hollands Midden
Terug naar navigatie - Thema Openbare orde en veiligheid - Uitvoering beleidsplan veiligheidsregio Hollands MiddenWat wilden we bereiken?
De Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) wil de veiligheid van iedereen die in Hollands Midden woont, werkt en verblijft vergroten door crisisbeheersing en rampenbestrijding efficiënt, effectief en professioneel te organiseren. Ook wij behoren tot deze veiligheidsregio.
De VHRM wil de huidige taken naar behoren kunnen blijven uitvoeren. Dit was tot nu toe mogelijk door noodzakelijke uitgaven te betalen uit onder uitputting van budgetten. Structurele financiering is nu noodzakelijk.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Samen met de Veiligheidsregio maakten we werkafspraken over de uit te voeren taken en de benodigde financiële middelen. De werkplannen en de begroting zijn in het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio vastgesteld. Daarmee heeft de Veiligheidsregio zeker gesteld dat ze deze taken in de toekomst kan blijven uitvoeren met de benodigde middelen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - - BeleidsindicatorenNaam indicator |
Eenheid |
Nieuwkoop BG 2024 |
Nieuwkoop JR 2024 |
Gemeenten 25.000 -50.000 inwoners |
Bron |
---|---|---|---|---|---|
Verwijzingen Halt |
Aantal per 1.000 jongeren |
8 |
12 |
8 |
Bureau Halt |
2022 |
2023 |
2023 |
|||
Winkeldiefstallen |
Aantal per 1.000 inwoners |
0,9 |
1,4 |
0,7 |
CBS |
2022 |
2023 |
2023 |
Diefstallen |
||
Geweldsmisdrijven |
Aantal per 1.000 inwoners |
2,7 |
2,2 |
3 |
CBS |
2022 |
2023 |
2023 |
Criminaliteit |
||
Diefstallen uit woning/Box/fgarage/schuur |
Aantal per 1.000 inwoners |
0,5 |
1,2 |
1,1 |
CBS Diefstallen |
2022 |
2023 |
2023 |
|||
Vernielingen en misdrijven ten openbare orde en gezag |
Aantal per 1.000 inwoners |
2,7 |
3,4 |
4,4 |
CBS Criminaliteit |
2022 |
2023 |
2023 |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - - Financieel overzichtExploitatie |
Begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijzigingen |
Realisatie 2024 |
Verschil begroting en realisatie |
|
---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||
Publiekszaken |
1.832 |
1.887 |
2.109 |
-222 |
|
Algemeen bestuur |
1.106 |
1.192 |
1.034 |
158 |
|
Dagelijks bestuur |
1.252 |
1.286 |
1.898 |
-613 |
|
Openbare orde en veiligheid |
3.091 |
3.159 |
2.975 |
184 |
|
Totaal Lasten |
7.280 |
7.523 |
8.017 |
-493 |
|
Baten |
|||||
Publiekszaken |
-339 |
-383 |
-629 |
246 |
|
Openbare orde en veiligheid |
-85 |
-100 |
-27 |
-73 |
|
Totaal Baten |
-424 |
-483 |
-656 |
173 |
|
Totaal saldo van lasten en baten |
6.856 |
7.040 |
7.360 |
-320 |
|
Onttrekkingen |
|||||
Publiekszaken |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Resultaat |
6.856 |
7.040 |
7.360 |
-320 |
Toelichting
Terug naar navigatie - Financieel overzicht - ToelichtingLASTEN
Thema Publiekszaken (€ 222.000 nadeel)
Afdracht rijksleges burgerzaken (€ 222.000 nadeel)
De hogere afdracht leges aan het Rijk wordt volledig gecompenseerd door hogere (€ 243.000) legesopbrengst burgerzaken.
Thema Algemeen Bestuur (€ 158.000 voordeel)
Raad (€ 117.000 voordeel)
Bij de kadernota zijn de loonkosten voor de raad en griffie vanwege een tekort in 2023 tegen een te hoog percentage bijgeraamd. Het overschot komt tot uiting als een voordeel in het resultaat.
Verkiezingen (€ 41.000 voordeel)
Via de kadernota is € 46.000 bijgeraamd voor de organisatie van de verkiezingen voor het Europees parlement. In de praktijk was het oorspronkelijke budget nagenoeg toereikend.
Thema Dagelijks Bestuur (€ 613.000 nadeel)
College B&W (€ 656.000 nadeel)
Vanwege de inbreng van de Wethouderspensioenen in het ABP, met ingang van 1 januari 2028, is de voorziening op peil gebracht. De bijstorting/onttrekking bepalen we jaarlijks na afsluiting verslagjaar.
Bestuurlijke samenwerking (€ 38.000 nadeel)
Bijdragen VNG A+O zijn € 38.000 hoger dan begroot.
Communicatie (€ 61.000 voordeel)
Door inzet van een Young Potential / werkervaringsplek die dit jaar is ingevuld door iemand met vormgevingservaring is minder aan vormgeving uitbesteed. Daarnaast is vanwege de verhoging van de papierprijs bezuinigd op het aantal pagina's Nieuwkoop Nieuws en bleek daardoor de extra indexering niet nodig. Voor 2025 verwachten we geen overschot.
Samenlevingsinitiatieven (€ 20.000 voordeel)
Het budget voor samenlevingsinitiatieven (goed idee voor het dorp) is ondanks meerdere pogingen om belanghebbenden te wijzen op deze subsidiemogelijkheid in 2024 slechts eenmaal een beroep op de regeling gedaan.
Thema Openbare orde en veiligheid (€ 184.000 voordeel)
Beheer vastgoed brandweer (€ 121.000 voordeel)
De lasten beheer vastgoed brandweer zijn binnen dit thema begroot. Echter de lasten zijn (ten onrechte) terecht gekomen in programma 3 Sociaal domein. Per saldo heeft dit geen financieel effect.
Toezicht en handhaving (€ 43.000 voordeel)
Binnen toezicht en handhaving is € 43.000 minder besteed dan begroot. De reden hiervoor is een samenstel van afwijkingen lager dan de rapportagegrens.
Het overige verschil van € 20.000 (voordeel) is een samenstel van afwijkingen lager dan de rapportagegrens.
BATEN
Thema Publiekszaken (€ 246.000 voordeel)
Zie toelichting onder lasten thema publiekszaken 'afdracht rijksleges burgerzaken'.
Thema Openbare orde en veiligheid (€ 73.000 nadeel)
Beheer vastgoed brandweer (€ 81.000 nadeel)
De baten beheer vastgoed brandweer zijn binnen dit thema begroot. Echter de lasten zijn (ten onrechte) terecht gekomen in programma 3 Sociaal domein. Per saldo heeft dit geen financieel effect.
Het overige verschil van € 8.000 (voordeel) is een samenstel van afwijkingen lager dan de rapportagegrens.
RESERVES
Niet van toepassing.